Industriální nostalgie
Karolina Jirkalová knižní recenze březen 2007
V úvodní eseji knihy Industriál_paměť_východiska zmiňuje Benjamin Frágner dva symbolické mezníky ve vztahu veřejnosti k průmyslovému dědictví: demolici vstupního sloupořadí nádraží Euston v Londýně a stržení neorenesančního nádraží Těšnov v Praze. Obě události nastartovaly hnutí za záchranu industriálních staveb a technických památek. Dělí je však od sebe téměř 20 let. Soustředěnější zájem odborníků i veřejnosti o průmyslové dědictví lze u nás datovat až do druhé poloviny 80. let 20. století. Toto zpoždění je do jisté míry dáno i tím, že u nás staré provozy sloužily mnohem déle – industriální věk definitivně ukončila až ekonomická transformace 90. let.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?