Ideální divák
Karel Thein úhel červenec 2010
Věci či situace, které označujeme za umělecká díla a podle toho s nimi zacházíme, se od svého okolí liší zvláštní nevyčerpatelností. Nejde pouze o to, že se nikdy „neokoukají“, podobně jako stromy, ptáci, hory nebo moře. Jejich nevyčerpatelnost je zřejmá: jsou trvale přitažlivé pro pohled, jenž – jak říká Nietzsche – „zůstává upřen na to, co zůstává zahaleno i po svém odhalení“. Klasické jméno takové kvality, zabraňující odvrácení pohledu, je „krása“. Proč se ale tato kvalita neztrácí z děl, která se od krásna v umění radikálně odvracejí?
Poučná katastrofa
Karel Thein zahraniční výstava leden 2009
Objednávky lístků na týdny dopředu, nekonečné fronty, impozantní ostraha. Návštěva Picassa a starých mistrů připomíná účast na koncertu stárnoucí rockové hvězdy spíše než chvíle strávené s vrcholnou malbou několika staletí.
Nevyčerpatelnost
Karel Thein úhel březen 2012
Vztah umění a přírody snad patří i v naší době k motivům, jež procházejí napříč výtvarnými žánry. Je však pouze jedním z mnoha a málokdo by mu přiznal zvláštní místo. Důvod je zřejmý: vývoj umění směřoval celé minulé století pryč od rozpravy o vkusu a kráse....
Čas vnímání a čas věcí
Karel Thein úhel duben 2011
V obraze, který máme za hotový, nepřestává probíhat nesčetné množství změn, které nedokážeme v běžném slova smyslu vnímat. Jeho textura se rozvolňuje, barvy atakované světlem molekulu po molekule mizejí, vazby tvarů a barev pomalu slábnou. Tyto změny pro nás nemají...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?