Čas vnímání a čas věcí
V obraze, který máme za hotový, nepřestává probíhat nesčetné množství změn, které nedokážeme v běžném slova smyslu vnímat. Jeho textura se rozvolňuje, barvy atakované světlem molekulu po molekule mizejí, vazby tvarů a barev pomalu slábnou. Tyto změny pro nás nemají vlastní měřítko: jako by se odehrávaly někde mezi časem lidským a geologickým. Nám, kdo na jejich rovině nedokážeme tvořit, nezbývá než se k nim promyslet. Snad proto připadá mnoha lidem čisté (údajně „abstraktní“) umění nudné či nepochopitelné. Myšlení před obrazem či plastikou však není školní úkol, ale týž zcela přirozený živel, který uplývá v pozadí všech životních úkonů. Umění si žádá jedinou investici: náš čas. Divácké umění stát a nedělat nic je jistě obdobné snu, kdy tělo konečně znehybní a duše, která se může sama procházet, vstupuje do pomalých změn. Ne že by si je cíleně představovala; spíše začíná chápat a cítit, že obrazy plně vnímáme v té míře, v níž se jejich viditelná struktura rozevírá.
Ideální divák
Karel Thein úhel červenec 2010
Věci či situace, které označujeme za umělecká díla a podle toho s nimi zacházíme, se od svého okolí liší zvláštní nevyčerpatelností. Nejde pouze o to, že se nikdy „neokoukají“, podobně jako stromy, ptáci, hory nebo moře. Jejich nevyčerpatelnost je zřejmá: jsou trvale...
Poučná katastrofa
Karel Thein zahraniční výstava leden 2009
Objednávky lístků na týdny dopředu, nekonečné fronty, impozantní ostraha. Návštěva Picassa a starých mistrů připomíná účast na koncertu stárnoucí rockové hvězdy spíše než chvíle strávené s vrcholnou malbou několika staletí.
Nevyčerpatelnost
Karel Thein úhel březen 2012
Vztah umění a přírody snad patří i v naší době k motivům, jež procházejí napříč výtvarnými žánry. Je však pouze jedním z mnoha a málokdo by mu přiznal zvláštní místo. Důvod je zřejmý: vývoj umění směřoval celé minulé století pryč od rozpravy o vkusu a kráse....
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?