Finalisté Ceny Jindřicha Chalupeckého 2018
Anežka Bartlová zprávy únor 2018
Praha – V polovině února byla vyhlášena jména finalistů 29. ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého (CJCh). Obměněná porota vybrala mezi necelými devíti desítkami přihlášek pět jmen, která mohou být pro mnohé překvapením: Alžběta Bačíková, Lukáš Hofmann, Tomáš Kajánek, Kateřina Olivová a Adéla Součková
Alžběta Bačíková (*1988) se ve svých videích věnuje tématům, která ve společnosti nejsou příliš vidět, ale jsou určitým příznakem hlubších souvislostí: zabývala se například tématem práce nájemných společníků a společnic a jejich odměňováním nebo feministickým hrdinkám v literatuře. Bačíková dokončuje doktorát na FAVU VUT v Brně, aktuálně také spolu s Annou Remešovou vede pražskou galerii etc.
Saliva, občanským jménem Lukáš Hofmann (*1993), je z letošních finalistů nejmladší, na diplomovou práci v Ateliéru Tomáše Vaňka / Intermédia III. na pražské AVU se teprve chystá. Má za sebou nicméně již řadu výstav doma i v zahraničí, naposledy jsme mohli vidět jeho performance v ostravské galerii Plato v rámci doprovodného programu k výstavě Přípravný materiál k teorii mladé dívky. Saliva pracuje s módou jako médiem, jehož prostřednictvím je možné předávat emoce, odbourávat frustrace a mapovat nálady společnosti.
Také Tomáš Kajánek (*1989) je studentem ateliéru Tomáše Vaňka. Pracuje v médiu video- a fotoperformance a zajímá se o společenské problémy, jako je násilí, komunikace a politika vyjednávání svobody versus její restrikce. Kajánek je také aktivní v Ateliéru bez vedoucího, který tvoří kolektiv studentů a absolventů různých ateliérů, kteří kriticky uvažují o podmínkách a situaci ve vysokém uměleckém školství.
Pro Kateřinu Olivovou (*1984) je důležitým tématem její vlastní tělo a médiem performance. V nich zpracovává otázky ženství i vlastní pozice v uměleckém světě (projekt Kojící guerrila) i v partnerském vztahu. Olivová vede brněnskou minigalerii Umakart.
Pětici uzavírá malířka a performerka Adéla Součková (*1985), která se ve svých dílech věnuje otázkám proměny tradičních vzorců chování spolu s nástupem digitálních a virtuálních technologií do běžného života. Součková vystudovala v ateliéru Vladimíra Skrepla na pražské AVU a absolvovala i drážďanskou akademii u Ulrike Grossarth. Vystavuje doma i v zahraničí.
V porotě letos zasedne kurátorka a ředitelka slovinské Galerie moderního umění Zdenka Badovinac (předsedkyně poroty) a ředitelka Národních muzeí Černé Hory i tuzemské platformy Artyčok.tv Vjera Borozan. Dále Lenka Klodová, umělkyně a vedoucí Ateliéru tělového designu na FaVU VUT v Brně, kurátor a umělecký ředitel Plato Ostrava Marek Pokorný. Dalšími porotci budou kurátorka a výkonná ředitelka organizace Art in General v New Yorku Laurel Ptak a Vasif Kortun, kurátor a donedávna i programový ředitel galerie SALT v Istanbulu.
Stejně jako v předchozích dvou letech, bude i letos na programu výstava hosta, jehož práce má finalisty doplňovat. Tentokrát organizátorky oslovily rumunskou performerku a výtvarnici Alexandru Pirici, která propojuje tanec s výtvarným uměním. Její práce byla zařazena na přehlídku Skulptur projekte Münster 2017 a své performance prezentovala i v Neue Berliner Kunstverein nebo v rámci devátého Berlínského bienále v roce 2016.
Ředitelka CJCh a současně jedna z kurátorek finálové výstavy Karina Kottová představila též vizi svého týmu (vedle Kottové jej aktuálně tvoří kurátorka Tereza Jindrová a produkční a příležitostně i kurátorky Veronika Čechová a Barbora Ciprová) směřující k budoucnosti CJCh. Pozornost by měla být napřena do více směrů a neměla by se tolik soustředit na pozlátko ocenění v soutěži. Soutěžní charakter sice spolu s hlavní slovem poroty CJCh zatím zůstane, ale v paralelním termínu k pražské finálové výstavě proběhne v Brně přehlídka děl autorek a autorů, kteří v minulosti dostali cenu diváků. Ta je udělována osmým rokem jako paralelní ocenění (vítěz či vítězka hlavní ceny ji dosud neobdrželi).
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?