Film Decor for EXPO
Karolina Jirkalová staveniště leden 2009
Výběrové řízení na řešení pavilonu a expozice České republiky na EXPO 2010 v Šanghaji vyhrál projekt Urbanizovaná krajina společnosti Film Decor. Komise se na nejlepším návrhu shodla jednomyslně. Za vítězným návrhem stojí manažer Jaromír Švarc, spolumajitel firmy Film Decor a architekt Jiří Buček z liberecké společnosti SIAL. Autorkou ideové koncepce je kurátorka Lenka Lindaurová, v současné době ředitelka Galerie Václava Špály.
Podobně jako v roce 2005 v Aichi nebude Česká republika ani v Šanghaji stavět vlastní pavilon, ale využije unifikovaný modul, který si pronajme od pořadatelů. Vítězný projekt představuje Českou republiku jako idylické místo – fiktivní město plné zeleně, kde se návštěvník „může cítit příjemně a nic ho neohrožuje“, a kde se „tvoří, kouzlí, vyrábí, cestuje, pozoruje, poslouchá“. Autoři tak vychází z motta české účasti, které navzdory ekonomickým a ekologickým problémům světa zní Plody civilizace.
Na fasádu pavilonu chtějí autoři návrhu pomocí hokejových puků přenést půdorysnou strukturu Staroměstského náměstí a okolních bloků a ulic. Expozice je pak tvořená zvlněnou krajinou, kterou návštěvníci volně procházejí nebo odpočívají na terénních vlnách. Nad jejich hlavami se pak vznáší město – lehké zavěšené kubusy nesou výtvarná díla věnovaná jednotlivým civilizačním tématům.
Lenka Lindaurová vybrala k rozpracování jednotlivých témat převážně mladé, ale často již renomované umělce. Technologie připomene velké realisticky zpracované skleněné srdce Federica Díaze, plné zvuků a světel, připomínajících operaci. V dalším modulu se představí prostor, ve kterém žijeme – reálný obytný pokoj podle UP závodů. Dopravu představí kromě historických designových automobilů také přívěs Roubenka od Tomáše Džadoně a videa Generator P 730 a Frecso Plant od Jakuba Nepraše. Energii se bude věnovat David Černý, který vytvoří robota s interaktivním šémem, který ho může oživit. Rafani si pod vlajkou ekologie zopakují své černé jezírko z výstavy ve Špálovce. Čistě smyslový modul pak připravuje hudebník Jan P. Muchow.
V pavilonu bude rovněž probíhat prezentace České republiky, pro návštěvníky (očekává se, že 90 % návštěvníků budou tvořit Číňané) v podstatě neznámé země. Kromě promítání pohledů a časosběrných dokumentů z měst a krajiny naší republiky tu bude také Ementál Jakuba Nepraše a film Bionaut od Vratislava Šlajera. Součástí interiéru bude také restaurace od designéra Tomáše Veselého.
Celý projekt Urbanizovaná krajina počítá s rozpočtem 179 milionů korun, což je o tři miliony méně, než byla horní hranice výběrového řízení. Společnost Film Decor se podílela i na realizaci českého pavilonu na EXPO 2005 v Aichi a výběrového řízení do Šanghaje se účastnila hned se třemi různými projekty.
Tendr, jehož součástí bylo i zajištění realizace celého projektu, byl celkem obeslán 12 návrhy. Na druhém místě skončil projekt společností Artechnic, Agentura Zapletal, Rada Architekti a Cubis Architecture, který vnitřek pavilonu pojal jako barevnou dětskou stavebnici. Tu pak doplnil restaurací v kulisách staré Prahy. Třetí místo obsadil návrh architektů z ateliéru D.R.N.H., kteří se spojili se společnostmi Unistav a Interexpo. Jejich čistě bílý pavilon je pokryt množstvím očí, které se v reakci na pohyb diváků otevírají a zavírají. Motiv očí přerůstá i dovnitř pavilonu – návštěvník vstoupí do bílé obytné krajiny a pomocí webových kamer může v přímém přenosu nahlédnout do nejrůznějších koutů České republiky.
Ve výběrové komisi, kterou sestavil generální komisař účasti ČR na EXPO Pavel Antonín Stehlík, zasedlo celkem 19 lidí: 6 zástupců vlády a jejich poradců, 4 zástupci organizátorů, 3 ředitelé kulturních institucí (Václav Kasík za Český rozhlas, Ondřej Černý za Národní divadlo a Marek Pokorný za Moravsou galerii), 5 architektů (Zdeněk Jiran, Viktor Rudiš, Miroslav Řepa, David Vávra, Jan Štempel) a 1 všudypřítomný historik architektury Zdeněk Lukeš.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?