Fénixův popel
Tomáš Pospiszyl recenze únor 2016
Jan Svoboda v Moravské galerii / Výstava Jana Svobody v Moravské galerii v Brně i její doprovodná monografie si kladou jasné cíle: Pokusit se nově nahlédnout fotografovo dílo, jež je na domácí půdě – zejména u pamětnické generace – považováno za neoddiskutovatelnou, přitom málokdy diskutovanou hodnotu. Podobný, nijak ambiciózní program se jim však nedaří naplnit. Jiří Pátek v úvodu ke zmiňované publikaci vyjadřuje přání, aby výstava a kniha, za nimiž stojí nejen očití svědci Svobodova charismatu, ale i badatelé mladší, práci fotografa zkoumaly v širších kontextech a podařilo se ji včlenit i do mezinárodních souvislostí. Doufá, že Svoboda nebude nadále jen mytizován, ale především analyzován. Otisk Jana Svobody je přitom v dějinách české fotografie nezpochybnitelný. Domnívám se, že zkoumání jeho osobité stopy nabízí možnost z velké míry pochopit obrys poválečného fotografického umění u nás. Čím se Svoboda vůbec vymykal, v čem jeho výjimečnost viděli jeho souputníci? Žádný text o Janu Svobodovi se neobejde bez připomenutí jeho sebeidentifikace coby umělce, nikoliv fotografa. Zdůrazňováno bývá nakládání s fotografickými tisky. Vnímal je jako unikátní umělecké objekty specifických rozměrů a fyzických vlastností. Na to navazovala i autorská adjustáž a v menší míře způsob vystavování. Připomínán je ctižádostivý vnitřní program, zahrnující výzkum fotografického média i osobní reflexi. Máme tedy hned několik oblastí, které by stály za podrobnější prozkoumání.
Socialistický Rubens v dole
Tomáš Pospiszyl zahraničí listopad 2019
Výstava Utopie a pád v düsseldorfském Kunstpalastu chtěla nově otevřít otázku vztahu k umění bývalé Německé demokratické republiky. Víc než řečnické otázky by si však toto téma zasloužilo i nějaké odpovědi.
Ořech přes okno
Tomáš Pospiszyl dílo měsíce říjen 2015
Pohledů ze svého okna namaloval Jindřich Prucha v zimě 1913–14 hned několik, podle některých svědectví až sedm. Nejasně blátivá krajina, na obraze překrytá větvemi holého stromu a okenním rámem, zatím nedává nic tušit o tom, že nadcházející jaro Prucha prožije...
První republika I
Tomáš Pospiszyl výstava únor 2019
Na První republiku jsem zašel až několik dní po jejím zahájení. V klidu jsem se tak mohl procházet prázdnou expozicí, kde kromě postarších kustodů i překvapivě atleticky vypadající ochranky v oblecích téměř nikdo nebyl. Rámcovou koncepci expozice jsem znal, přesto jsem se...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?