Falza v Lounech?
U přibližně šedesátky děl ze sbírky Galerie Benedikta Rejta vznikly vážné pochybnosti, zda nejde o padělky. Problém se týká souboru keramiky, kreseb a návrhů autorů ruského suprematismu, které byly v letech 2015–2017 zakoupeny za 5,5 milionu korun. Předměty byly od roku 2018 po dobu dvou let součástí dlouhodobé výstavy v suterénních prostorách GBR. Se zprávou přišla regionální mutace serveru iDnes.
Díla byla pořízena jako práce Kazimira Maleviče, Vasilije Kandinského, Nikolaje Suetina, Ija Čašnika, Niny Osipovny Kogan, Borise Endera, Aleksandra Vesnina, Lva Alexandroviče Judina a dalších. Některá z prací měla pocházet ze sbírky anonymního italského sběratele, dodnes však podle GBR nebyly nalezeny odborné posudky z doby nákupu, který takové akvizice standardně doprovází: „Právě jejich absence byla jedním z důvodů zahájení interního průzkumu, který posléze dospěl k posouzení zahraničním odborníkem na ruský suprematismus dr. Konstantinem Akinshou,“ uvedla ředitelka GBR Kateřina Melenová, která v čele galerie stanula až v září 2020. Podle serveru byla prodejcem „renomovaná aukční síň a galerista“. Galerie jedná s prodejci o možnosti zrušení kupní smlouvy na díla. V případě dohody by si poté prodejce díla odebral. „Pak je tady podezření na ta falza a pak budeme muset asi podat trestní oznámení na neznámého pachatele, protože my nevíme, kdo to způsobil, ani jak se díla dostala do Čech,“ uvedla Melenová.
Nákup děl spadá do období, kdy galerii vedla předchůdkyně současné ředitelky Alica Štefančíková. Ta se proti možnosti, že by mohlo jít o podvrhy, kategoricky ohradila: „Toto obvinění je nepravdivé. Probíhalo to ze strany jistých lidí, které bych mohla jmenovat, ale nejsem si jistá, jestli chci, už za mého působení. Vyjadřovat se k tomu znamená dát tomu nějakou vážnost. Je to špinavost […] Pravost u veškerých děl, jež byly Galerií Benedikta Rejta v Lounech za mého působení zakoupeny, byla řádně zkoumána, a to nejenom mou osobou, nýbrž všemi členy nákupní komise, která je tvořena akademiky i umělci, vč. např. Dr. Jaromíra Zeminy, uznávaného odborníka a znalce moderního umění, a se souhlasem Rady Ústeckého kraje, vše v souladu se schvalovacím protokolem,“ sdělila iDnes.
Kauzu v současnosti vyšetřuje Policie ČR. Galerie i její zřizovatel, kterým je Ústecký kraj, tak na podrobnosti uvalily informační embargo. K datu uzávěrky našeho čísla zatím nepadla žádná obvinění.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.

Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...

Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?