Editorial
Tomáš Klička editorial květen 2021
Před rokem jsme pod tíhou covidu cítili potřebu na titulní stránku deklarativně umístit slovo refocus. Přitom pokud si někdo za 100 let vezme náš časopis omylem do ruky, bude nejspíš překvapený.
Výstavy, formát postavený na osobním setkání s uměním, v uplynulém roce i tak vznikaly a my o nich dál referovali; refocus nebyl důsledný. Kola drhnou, ale točí se. Snažíme se sledovat, co galerie připravují v situaci, kdy do nich nikdo nebo skoro nikdo nesmí, a „nový normál“ autoři článků reflektují podle vlastního uvážení.
Koneckonců při měsíčním rytmu jsme v posledním roce dopředu nikdy netušili, jaká bude situace, až se časopis dostane ke čtenářům. Načekali jsme se, ale pár hodin před odesláním aktuálního čísla do tisku se zdá, že po bezmála pěti měsících se dočkáme opětovného otevření výstav a galerií. Přinejmenším ve vybraných krajích.
Kamarádka se prý včera v reakci na znovuotevření muzeí a galerií rozplakala štěstím. Mně osobně začíná sžírat lehká nervozita, často si totiž vzpomenu na první návštěvu galerie po loňské jarní, výrazně kratší uzávěře. Strach z covidu byl ještě mladý a po dvou měsících úzkosti jsem byl netrpělivý a očekával pohnutí a dojetí. Vše ale bylo při starém, žádné mezní vzrušení, neplakal jsem a sochy neobjímal. Bylo to klidné, vděčné a soustředěné setkání bez excesů.
Neubránil jsem se ale pocitu provinění – nejsem emočně okoralý divák? Své rozpaky jsem sdílel s kolegyní kulturní novinářkou, která měla podobný zážitek v divadle – těšila se, slavnostně se oblékla, ale představení pro hrstku vyvolených jí nejenže nepohnulo, dokonce ho se skřípáním zubů protrpěla.
Nevhodná reakce neexistuje, a tak nasaďte respirátory, dodržujte rozestupy a slzte dojetím, reptejte nebo jen spokojeně koukejte. Dokud máme tu možnost. Přeji vašemu kraji dostatečně nízkou a hlavně trvalou incidenci.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?