Editorial
Tomáš Klička editorial duben 2022
Byly nebyly tři sklepy. A ty sklepy se kvůli Vladimiru Vladimiroviči začaly plnit uměním. V jednom amsterdamském muzeu byl sklep plný skytského umění, v Paříži zas měli jeden luxusní, který čekal, až ho zaplní moderní umění nedozírné pojistné hodnoty. No a v Kyjevě byl sklep plný umění a lidí.
Ten holandský byl mezi sklepy veterán. Už osm roků uchovával umění starověkého kočovného národa, díla náležející podle rozhodnutí nizozemského odvolacího soudu Ukrajině. Zlato, náhrobky a sochy zapůjčené do Amsterodamu na výstavu tam uvízly po anexi Krymu, z jehož muzeí artefakty pocházejí a jehož zapálené muzejnice usilují o jeho navrácení na nyní Ruskem ovládaný poloostrov (kauzu mapuje skvělý dokument – v podstatě soudní drama – Krymský poklad, který byl k vidění na letošním festivalu Jeden svět).
Pařížský sklep byl spíš takový fešácký depozitář, kam po skončení Vladimirem Vladimirovičem posvěcené výstavy sbírky bratrů Morozovových zamíří díla Gaugina, Maleviče nebo Mattise pocházející z předních ruských galerii. Kvůli přerušení leteckého spojení nebylo, jak díla bezpečně dopravit zpět, a tak musela pod zámek. Rusko bylo nervózní, Nadace Louis Vuitton pořádající výstavu zaručovala, že tomuto majetku ruského státu nic nehrozí.
A nakonec v blíže nespecifikovaném, protože utajeném kyjevském sklepě se lidé a umění schovávali před bombami. Čekali na nové dodávky balicích materiálů od kolegů ze zahraničí, které jim umožní předejít devastaci movitých památek či pozdějšímu rozkradení.
Zprostředkované svědectví o tom, čím procházejí lidé v ukrajinských muzeích a galeriích, naleznete na straně 6. V posledních číslech jste mohli zaregistrovat, že rubriku nadepsanou „Slovensko“ vystřídalo nejprve „Polsko“ a dnes právě „Ukrajina“. Naše spolupracovnice Jana Močková totiž po několika letech pravidelného informování o aktuálním slovenském dění končí. Janě za skvělou a důležitou spolupráci děkujeme. Místo by od nynějška měly plnit zpravodajství a komentáře k aktuálnímu dění ze sousedních zemí. Snad časem dojde i na nějaké optimističtější zprávy.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?