Editorial
Tomáš Klička editorial prosinec 2021
Procházím kolem televize s vypnutým zvukem a koutkem oka zahlédnu, jak po zuby ozbrojení policisté v kuklách doprovázejí dodávku, ze které vynášejí klimatizovanou bednu. Při zpáteční cestě kolem obrazovky vidím, že Relikviář sv. Maura se stěhuje do nové expozice.
Dávám si dva a dva dohromady. Výstavy, jejichž mediální předehrou je rajcovní příjezd exponátů v doprovodu policejního komanda, registruji poměrně často. Ať už jde o transport zmíněného románského relikviáře, Věstonickou venuši, egyptské sarkofágy, Rembrandta, nebo Plzeňskou madonu. Náš ospalý muzejně-galerijní svět je vděčný za svůj příděl adrenalinu v podobě kulometů a aut s majáčky a urve si ho, kolik jen může.
Svým způsobem mám porozumění i pro ekonomii pozornosti, se kterou tento spektákl pracuje v zájmu publicity (onehdy jsem asistoval při převozu cenné listiny do výstavy a černou igelitovou tašku se zlatým znakem URNA mám dodnes láskyplně schovanou). A je tu samozřejmě závazný aspekt, kdy artefakt nad určitou pojistnou hladinu zkrátka eskortu mít musí. Mám však dojem, že celý ten cirkus vytváří druh aury, která vlastnímu předmětu zájmu – umění, kultuře a jejich prožívání – tak úplně neprospívá. Televizní reportéři a obrazoví editoři podobné akční záběry zbožňují, ale takové branné cvičení indikuje zejména pojistnou hodnotu věci a o ní samé vypovídá jen velmi nepřímo.
My se v aktuálním čísle vydáváme proti proudu. Na titulní straně totiž naleznete falzum a imitaci (záleží, kterou ze dvou obálek držíte v ruce) a uvnitř časopisu je pak několik dalších takovýchto děl velkoryse celostránkově reprodukovaných. Při honbě za cennými unikáty totiž není všechno zlato, co se třpytí, jak se můžete přesvědčit i na aktuálních výstavách v Hradci Králové a Praze.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?