Domácí výstava roku 2017
Tomáš Klička zprávy červen 2018
Výstavou roku 2017 se v Národní soutěži muzeí Gloria Musaealis stala Říše prastará, mocná i zkrocená: Les na Kravařsku mezi středověkem a industrializací uspořádaná Muzeem Novojičínska. Soutěž, kterou každoročně vyhlašuje Asociace muzeí a galerií spolu s Ministerstvem kultury ČR a Českým výborem ICOM, se od roku 2002 konala pošestnácté a ocenění byla udělena ve třech kategoriích – vedle zmíněné Muzejní výstavy roku byly zvoleny Muzejní publikace roku a Muzejní počin.
Zatímco v minulých letech se mezi oceněnými pravidelně objevovaly výstavy umění (vloni obsadily hned dvě první místa a výrazně byly zastoupeny i v předešlých letech), letos se do hlavní kategorie výstavy roku neprobojovala žádná. Z celkové čtyřicítky přihlášených tvořily výstavy přibližně jednu čtvrtinu. Ocenění tentokrát získala výstava etnografická (druhé místo Život na Blatech a na Kozácku, Blatské muzeum v Soběslavi a Veselí nad Lužnicí – pobočka Husitského muzea v Táboře) a medicínsko-technická (Člověk v náhradách aneb Technika slouží medicíně, Národní technické muzeum). První cenu si odnesla výstava věnovaná netradičně environmentální historii lesa na Kravařsku, vzniklá na základě interdisciplinární spolupráce. Právě Muzeum Novojičínská boduje dvakrát po sobě – v minulém ročníku získala zvláštní ocenění výstava věnovaná dějinám využití kopřivového vlákna.
Nejlepší muzejní publikací sedmičlenná porota celé soutěže, v níž aktuálně zasedají mj. historici umění Radim Vondráček, Eliška Fučíková nebo historička architektury Radomíra Sedláková, zvolili monografii vydanou Památníkem národního písemnictví Zkušenost exilu: Osudy exulantů z území bývalého Ruského impéria v meziválečném Československu, která doprovodila stejnojmennou výstavu (viz AA 9/2017). Publikace věnovaná prvorepublikové zahradní a krajinářské architektuře vydaná Národním zemědělským muzeem získala druhé místo, třetí si vysloužila kniha Umění smaltu / Technika emailu publikovaná Technickým muzeem v Brně.
V kategorii Muzejní počin, která tradičně oceňuje především nová muzea a expozice, stavební obnovy, ale i inovativní práci se sbírkami, porotu nejvíce zaujalo Muzeum Karlovy Vary s projektem rekonstrukce budovy a novou stálou expozicí. Sedmiminutový dokument o nálezu a restaurátorském zpracování bronzového depotu nalezeného u obce Tursko vynesl Středočeskému muzeu v Roztokách u Prahy druhé místo. V oblasti „počinů“ se dostalo ocenění dvěma projektům souvisejícím s užitým uměním – třetí místo obdrželo Uměleckoprůmyslové museum v Praze za revitalizaci své hlavní budovy a zvláštní uznání získalo Západočeské muzeum v Plzni za rekonstrukci historické expozice Umělecké řemeslo / Užité umění.
Vyhlašování cen doprovázelo také zveřejnění výsledků návštěvnické soutěže Muzeum roku. Nejlepší návštěvnické hodnocení se podařilo získat Regionálnímu muzeu Mělník, jehož další objekt, Skalní obydlí ve Lhotce u Mělníka, si vysloužil třetí místo. Soutěž Muzeum roku pořádá skrze portál do-muzea.cz Národní muzeum. V této souvislosti je třeba připomenout, že právě naše největší muzejní instituce sama před několika lety z Asociace, která je největší profesní platformou, odešla. Ke spornému kroku muzeum přistoupilo kvůli nespokojenosti s vahou svého zastoupení v AMG, kdy disponovalo bez ohledu na velikost stejně jako ostatní muzea jen jedním rozhodovacím hlasem. Národní muzeum se proto neúčastní ani soutěže Gloria musaealis.
Přes potenciál Gloria musaealis popularizovat činnost muzeí a galerií, včetně těch lokálních, kterým se tradičně příliš mediálního prostoru nedostává, mají ceny ohlas hlavně uvnitř odborné komunity. Jako jejich slabá stránka se tak jeví právě relativně slabý mediální dopad, přestože soutěž se sama právem charakterizuje jako „nejvýznamnější aktivita v oblasti popularizace a propagace oboru muzejnictví v České republice“.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?