Desátá Cena za mladou malbu

Anežka Bartlová zprávy únor 2017

Praha – Na konci ledna byly vyhlášeny výsledky desátého ročníku Ceny za mladou malbu. Laureátem se stal Tomáš Predka, další ocenění získali Roman Výborný a Gabriela Těthalová. Cenu sympatie diváků pak obdržel Přemysl Procházka.

Tomáš Predka (*1986) je absolventem pražské AVU, do finále soutěže se dostal již loni. Na konci loňského roku vystavoval spolu s Davidem Postlem v pražském NoD (Muž, který se nebral příliš vážně) a v posledním zimním dvojčísle art+antiques jeho práci v rubrice Portfolio představil Radek Wohlmuth. Jako vítěz bude mít Predka na konci roku příležitost připravit samostatnou výstavu v Galerii kritiků a dále je odměněn týdenním pobytem v některém z evropských Českých center.

Na druhém místě skončil student ateliéru Jiřího Davida na pražské VŠUP, Roman Výborný (*1988), který obvykle vystupuje pod anagramatickým pseudonymem Namor Ynrobyv. Jeho díla bylo naposledy možné vidět na nedávno skončené výstavě Hyperbeast Vertigo v Galerii NTK a v Karlin Studios loni v létě proběhla jeho samostatná výstava.

Třetí skončila Gabriela Těthalová (*1988), studentka Jiřího Černického na VŠUP, která svou bakalářskou práci představila na výstavě v Galerii Pavilon v červnu roku 2016. Jediným brněnským zástupcem ve finálové osmičce je Přemysl Procházka (*1991). Studuje v ateliéru Vasila Artamonova na FAVU. Se svými studijními kolegy připravil v loňském roce například výstavu Zabij v sobě Vasila v pražské Galerii Jelení.

Cenu za mladou malbu pořádá Sdružení kritiků. Přihlásit se do ní mohou autoři a autorky do 30 let věku, a to buď sami nebo je mohou nominovat vedoucí ateliérů malby českých vysokých uměleckých škol. Laureáta a další oceněné vybírala letos zcela nová porota ve složení kurátor Jakub Král, historička umění Jitka Šosová, malíř Evžen Šimera, umělci a pedagogové Dušan Zahoranský a Lukáš Machalický. Důvodem obměny bylo odstoupení původní poroty loni v červenci po neshodách s pořadatelem ceny.

Porota ve složení umělci Petr Malina a Petr Dub, kurátorka Lenka Lindaurová a kurátor a kritik Radek Wohlmuth svůj krok zdůvodnila v otevřeném dopise. Kritizuje v něm především neprofesionalitu v přípravě výstavy finalistů, netransparentní financování, respektive nehospodárné vynakládání prostředků na výstavy finalistů i v celoročním provozu Galerie kritiků a obecně také špatnou komunikaci s organizátory ceny.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné