Czech Grand Design
Karolina Jirkalová staveniště duben 2017
Praha – V březnu byly již pojedenácté vyhlášeny ceny Czech Grand Design. Nevyšší ocenění a titul Grand designér roku 2016 získalo studio deFORM Jakuba Pollága a Václav Mlynáře. Dvojice mladých designérů působících v Londýně je známá především interaktivní deskovou hrou KOSKI, která propojuje virtuální a reálný svět. Úspěšný je také jejich policový systém ZIG ZAG pro švédskou značku HEM. Studio deForm bodovalo již v předchozích ročnících v dílčích kategoriích, tentokrát dosáhli až k nejvyšší metě. Získali trofej z dílny Liběny Rochové, která pro vítěze navrhla koruny ze skleněných střepů.
Další ceny si odnesli například studio Oficina (grafický design), Markéta Kratochvílová (šperk), Vendula Knopová (fotografie), Miro Sabo (móda), Eduard Herrmann (objev roku). Poprvé se letos hodnotila i kategorie ilustrace, kde porota ocenila Michala Bačáka za ilustrace pro časopis Newsweek a za jemné kresby na porcelánu pro značku Křehký. Také ocenění v kategorii Obchod roku má spojitost s ilustrací – získalo ho letenské knihkupectví PageFive za výstavní činnost a za festival Lustr, který každoročně představuje práce českých ilustrátorů. Výrobcem roku 2016 porota zvolila značku BOMMA za kolekci svítidel Phenomena, na které se podíleli přední čeští designéři.
Tradičně se také uvádělo do Síně slávy – letos tam vkročil typograf, grafický designér, tvůrce písem a také dlouholetý pedagog pražské UMPRUM Rostislav Vaněk.
Ceny Czech Grand Design uděluje každoročně Akademie designu ČR, což je široká platforma tuzemských kurátorů, teoretiků, publicistů i tvůrců z oblasti designu. Organizátorem celého projektu je firma Profilmedia, která rovněž produkuje každoroční Designblok.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?