CJCh 2015
Anežka Bartlová zprávy prosinec 2015
Brno – Událostí číslo jedna je v českém uměleckém rybníku každoroční rituál udílení Ceny Jindřicha Chalupeckého umělci do 35 let. Výlov se letos konal v Brně, které se v pořádání střídá s pražskou Národní galerií, výstavu laureátů hostil Pražákův palác Moravské galerie. Letošní zlatou rybkou se za videoinstalaci Někdy se cítí skoro šťastně stala Barbora Kleinhamplová.
Pětice finalistů Vojtěch Fröhlich, Lukáš Karbus, Barbora Kleinhamplová, Pavla Sceranková a Pavel Sterec připravila své finálové prezentace v polovině září (více viz recenze v AA 11/2015) a výstava trvá do půlky ledna. Připravovali ji spolu s novou ředitelkou Společnosti Jindřicha Chalupeckého Karinou Kottovou, která do výstavy zasáhla jemným kurátorským gestem, které vedlo k dosud nebývalému provázání děl v prostoru.
Na základě prezentované práce pak vybírala mezinárodní porota ve složení kurátorka a ředitelka The Bronx Museum Holly Block, umělec Jiří Kovanda, historička umění a ředitelka Slovenské národní galerie Alexandra Kusá, kurátor a ředitel Astrup Fearnley Museet Gunnar B. Kvaran, historička umění Pavlína Morganová, kurátor, kritik a ředitel galerie PLATO Marek Pokorný a kurátorka Marina Šerbenko. Cenu diváků, tentokrát se záštitou Českých center, získal Lukáš Karbus za cyklus rozměrných akvarelů.
Samotný ceremoniál, který tentokrát režíroval mladý režisér brněnského HaDivadla Ivan Buraj, se odehrál v pátek 21. listopadu v Besedním domě a ze záznamu jej odvysílala Česká televize, v jejímž archivu je ho možno zhlédnout. Výrazně groteskní podoba ceremoniálu si vzala za krédo „pokus o kontakt“. Ten pak probíhal všelikými způsoby, včetně překvapivé pointy, když moderátoři nechali jeviště prázdné a sami seděli mezi diváky. Finalisty pak přivedli k vyhlášení do středu hlediště, a diváci tak mohli mít právem pocit, že se ocitají ve středu dění.
Laureátka Kleinhamplová získala finanční odměnu, kterou nově nemusí využít přímo na výstavu, ale libovolně dle charakteru své tvorby, dále pak získala šestitýdenní rezidenční pobyt v New Yorku, kde je novým partnerem platforma Residency Unlimited. Do třetice, jak avizovala Kottová v rozhovoru pro Artalk.cz, pak bude všem finalistům na náklady CJCh vyhotoveno reprezentativní portfolio, které ředitelka hodlá rozeslat do světových stran, tak aby finalisté získali zahraniční kontakty.
Odpoledne před vyhlášením probíhalo v budově Uměleckoprůmyslového muzea v Brně kolokvium o současnosti umění, kondici našich institucí a vztahu kritiky a Ceny Jindřicha Chalupeckého. Za relativně malé účasti diváků tak proběhly tři debaty, z nichž vzešlo několik zajímavých podnětů (záznam diskusí byl pořízen díky Artyčok.tv). Zúčastnění se především shodli, že CJCh má potenciál plnit roli zprostředkovatele současného umění širšímu okruhu zájemců. To, že prezentuje pouze ty největší ryby, ji k tomu nejen opravňuje, ale i předurčuje.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?