Chrámy bankovního socialismu
Karolina Jirkalová architekura květen 2023
Kniha Chrámy peněz Jany Pavlové je stejně opulentní a blyštivá jako české bankovní domy devadesátých let, o nichž pojednává. A čtenářská očekávání spektakulární přehlídky podivuhodné architektury z doby, kdy všechno bylo možné, rozhodně naplní. V druhém plánu však nabízí i něco mnohem důležitějšího – totiž snahu tomuto opojení skutečně porozumět.
Vladimír Štulc, Jan Vrana / Architektonický ateliér HÉTA plus, projekt 1988–1992, realizace 1992–1994, světelný sloup a fontána od Vladimíra Štulce v bankovní hale, dobová fotografie, foto: Josef Váša, archiv ateliéru HÉTA
„Lze si představit tuctový obchodní dům, ale šoufl banka je totální protimluv, protože banka mezi stavbami musí být něco jako Rolls-Royce mezi auťáky.“ Martin Rajniš, Proč mám rád banky, Umění a řemesla 34, 1992, č. 4, s. 51, citováno dle Jana Pavlová, Chrámy peněz, Praha 2022.
Martin Krupauer, Jiří Střítecký / Ateliér 8000: Československá obchodní banka v Českých Budějovicích, projekt 1991–1992, realizace 1993–1994, návrh hlavní bankovní haly, kresba: Jiří Střítecký, archiv Martina Krupauera / Ateliér 8000
Roman Kuba, Evžen Kuba, Petra Vlková / Ateliér SIMONA: Komerční banka v Ostravě, projekt 1997 1998, realizace 1999, dobová fotografie, archiv Romana Kuby / Ateliér SIMONA
Michal Gabriel, Miroslav Johanovský / AGN, projekt 1990–1992, realizace 1992–1994, pohled do bankovní dvorany, dobová fotografie, foto: Michal Gabriel, archiv Michala Gabriela, AGN
Vladimír Štulc, Jan Vrana / Architektonický ateliér HÉTA plus, projekt 1992–1994, realizace 1995, pohled na severní průčelí, dobová fotografie, foto Antonín Vodák, archiv ateliéru HÉTA
Jana Pavlová: Chrámy peněz, Bigg Boss 2022, 488 s., grafický design: Martin Groch, Jakub Samek, foto knihy Vojtěch Veškrna
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?