Ceny Uměleckohistorické společnosti
Tomáš Klička zprávy červenec 2018
Praha – Začátkem června proběhlo v Národním technickém muzeu výroční setkání Uměleckohistorické společnosti v Českých zemích (UHS). Důvodem schůze hlavní domácí oborové organizace sdružující v Česku působící historiky umění byla valná hromada a slavnostní předání cen společnosti – Ceny Josefa Krásy pro badatele do čtyřiceti let a Ceny UHS udělované za celoživotní přínos oboru.
V pořadí sedmnáctým laureátem Ceny UHS se stala Olga Pujmanová Stretti. Výbor UHS ocenil historičku umění specializující se na italské umění 14. až 16. století. Studia dějin umění a archeologie absolvovala na pražské Filozofické fakultě UK počátkem 50. let a její odborná dráha je spjata především s Národní galerií, kde působila od roku 1960 do roku 1993. V roce 1992 stála u založení Společnosti přátel umění NG a mnoho let jí předsedala. V nedávné minulosti se podílela na výboru Viktor Stretti. Z Mnichova do Paříže. Korespondence a skicáře z let 1898 až 1902, který vydala NG.
Rovněž Cenu Josefa Krásy získala žena, absolventka katedry dějin umění na Univerzitě Karlově a doktorského studia na Vysoké školy uměleckoprůmyslové Hana Buddeus. Laudatio přednesl její školitel Karel Císař z UMPRUM. Ocenění získala za svou loni vydanou knihu Zobrazení bez reprodukce: Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století, která vznikla na základě její dizertační práce (recenzi knihy od Daniela Grúňa jsme přinesli v AA 5/2018). Ve své knize se Buddeus věnovala fotografickému obrazu jako zobrazení performance a zaměřila se na spletité vztahy performance coby „živého umění“ a fotografie, která ji uchopuje jako minulý děj. Téma zkoumala především na příkladu práce Petra Štembery, Karla Milera, Jana Mlčocha a Jiřího Kovandy. Buddeus je také činná coby vysokoškolská pedagožka (FAMU) a působí jako výzkumná pracovnice v Ústavu dějin umění Akademie věd, kde se podílí na projektu Josef Sudek a fotografická dokumentace uměleckých děl.
Odpoledním programem setkání byla debata věnovaná tématu boje s padělky uměleckých děl. Diskuze se dotýkala trhu s uměním, metod odhalování i možnostem obrany. Panelu se zúčastnili představitelé veřejných sbírkotvorných institucí, aukčních domů i policie. Mezi problémy, na něž bylo poukázáno, patřil nedostatek systematičnosti evidence falz, problematičnost evidence sporných děl a složitost boje proti pochybným znaleckým posudkům.
Editorial
Tomáš Klička editorial červen 2022
První číslo ART ANTIQUES (tehdy ještě s &) vyšlo v červnu roku 2002, tedy už před těžko uvěřitelnými dvaceti lety. Historie našeho časopisu je tak objemná, až je takřka nepřehledná.
Falza a spol.
Tomáš Klička výstava prosinec 2021
Padělané umění všeobecně považujeme za cosi podřadného. Za běžných okolností leží uklizené hluboko v depozitářích a raději se o něm příliš nemluví. Nyní se ale hned na dvou výstavách ocitlo v centru pozornosti: ve Šternberském paláci Národní galerie a v Galerii...
Editorial
Tomáš Klička editorial červenec 2022
Návštěva jakékoli výstavy je vedle duševního výkonu často i výkonem fyzickým. Své o tom vědí zejména návštěvníci rozsáhlých mezinárodních přehlídek typu bienále. Hned několik vám jich přinášíme i v tomto letním čísle.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?