Boudníkova cena
Karolina Jirkalová zprávy duben 2007
Praha – Cenu Vladimíra Boudníka za rok 2006 získal letos sedmdesátiletý výtvarník Lubomír Přibyl. Cena mu byla předána 26. února v Clam-Gallasově paláci při zahájení soutěžní přehlídky Grafika roku 2006. Obě soutěže vyhlašuje už od poloviny 90. let občanské sdružení Inter-Kontakt-Grafik.
Lubomír Přibyl vstoupil do umění v 50. letech, v podstatě souběžně pracuje na rozměrných reliéfech a grafických listech. Jeho podporovatelem se brzy stal také Jiří Kolář. „Skutečně průkopnickou roli sehrálo Přibylovo usilování na samém počátku 60. let,“ říká o Přibylovi porotce soutěže Jiří Valoch. „Zatímco většina těch, kdož usilovali o moderní umění, se orientovala na různé podoby informelu, on již přehodnotil smysl materiálových textur do podoby úplně nového, mezinárodně aktuálního přístupu. Již v roce 1960 začal jako jeden z prvních v Československu užívat oproštěného jazyka geometrie.“
K Přibylově příklonu k prostým geometrickým formám možná přispělo i jeho krátké zaměstnání v ČKD Přístroje, kde se mimo jiné spřátelil s Vladimírem Boudníkem. Přibylovou doménou zůstala až do dnešních dnů černá monochromie. V 60. letech měl několik samostatných výstav, v letech 70. byl pak nucen stáhnout se do ústraní a vystavoval pouze na zahraničních přehlídkách. V podstatě jediným materiálem, se kterým pracuje jak v reliéfech, tak v materiálových grafických matricích, jsou provazy, šňůry nebo nitě. Na snímku je jeho grafika Zkosený jehlan z roku 1996.
Cena Vladimíra Boudníka je udělována za významný grafický přínos a může ji získat jen žijící český umělec činný v oblasti grafiky. Hlavní město Praha cenu dotuje částkou 30 tisíc korun. V předchozích letech ji získali například Jaroslava Severová, Jiří Anderle, Marie Blabolilová či Michal Cihlář.
Ceny v soutěži Grafika roku jsou naproti tomu udělovány konkrétním dílům v několika kategoriích. Každá z cen je pojmenována podle svého sponzora a je honorována částkou 5 až 10 tisíc korun podle kategorie. Oceněný grafický list se zároveň stává majetkem sponzora ceny. V kategorii velkých grafických listů zvítězil kamenotisk Mikoláše Axmanna Z adresáře, v kategorii malých grafik vybrala porota barevný dřevořez Jana Jemelky s názvem Trojice. Oba autoři patří ke střední generaci výtvarníků.
Náměstí pro „ne-město“
Karolina Jirkalová téma prosinec 2021
Panelová sídliště získala v rámci kritiky modernismu nálepku jakýchsi „ne-měst“ a tento stín na nich ulpívá dodnes. Jejich prostorovému uspořádání skutečně chybí mnohé z toho, na co jsme zvyklí z tradičních městských struktur. Přináší to však skutečně jen
Kulturní mlýny
Karolina Jirkalová Tomáš Klička výstava listopad 2023
Otevření nových prostor regionálních galerií většinou nevyvolá velký mediální rozruch. Ale najdou se i výjimky – loni galerie PLATO v budově bývalých ostravských jatek, letos pak areál někdejších Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích, kde nově sídlí hned...
To je v naší moci
Karolina Jirkalová rozhovor červenec 2020
Ateliér Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha je již několik let stálicí tuzemské architektonické scény. Do povědomí širší veřejnosti však zřejmě proniknul až teď – díky realizaci sídla sklářské firmy Lasvit v Novém Boru. S oběma architekty jsme se bavili o...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?