Benátští lvi
Anežka Bartlová zprávy červen 2019
Umělecká ocenění jsou stejně oblíbená jako velké bienální výstavy. Pokud se navíc tyto dva fenomény spojí, je o senzaci postaráno. V den vernisáže letošního 58. ročníku Benátského bienále byli vyhlášeni letošní laureáti: Zlatého lva za nejlepší národní reprezentaci získal pavilon Litvy, Zlatého lva za dílo (v kontextu tvorby), jež je vystaveno na hlavní kurátorované výstavě, obdržel Arthur Jafa.
Ocenění za nejlepší prezentaci s názvem Sun & Sea (Marina) v litevském pavilonu si odnesly umělkyně Lina Lapelyte, Vaiva Grainyte a Rugile Barzdziukaite a kurátorka Lucia Pietroiusti. Pavilon přeměněný na malou umělou pláž, na níž polehávají a baví se různí lidé, byl oceněn za nepatetickou formu zprostředkování problému klimatické krize skrze umění. Slunící se performeři totiž postupně zpívají operu v brechtovském stylu o tom, jak se svět mění a jaké to s sebou nese důsledky. Na vše shlížení diváci z prostoru vnitřního ochozu.
Individuálně byl oceněn Arthur Jafa (*1960), jehož jsme představili rozhovorem (AA 3/2019) u příležitosti jeho pražské výstavy v Galerii Rudolfinum. Na výstavě kurátorované Ralphem Rugoffem, jež nese název Kéž žijete v zajímavých časech (May You Live in Interesting Times), prezentuje Jafa své video The White Album (2018), které v Praze vystaveno nebylo. Stejně jako v dalších svých dílech zde Jafa ohledává možnosti černošského filmu, tentokrát složeného ze sestříhaných hudebních videí nalezených na internetu. Porota ocenila právě jeho přínos pro černou subkulturu.
Komise složená z vedení festivalu umění, architektury, tance a filmu La Biennale di Venezia, jíž předsedá Paolo Barrata, udělila též zvláštní ocenění umělkyním Terese Margolles a Otobong Nkanga, a na doporučení Ralpha Rugoffa také Zlatého lva za celoživotní dílo Jimmie Durhamovi (*1940).
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?