AVU našla nové tváře
Anežka Bartlová zprávy červenec 2018
Praha – Vysoké umělecké vzdělávání se stalo v posledních letech znovu diskutovaným tématem. A to jak na teoretické úrovni – zda by měla akademie umění učit umění, nebo je důležitější učit přemýšlet o současném světě a konkrétním dovednostem se věnovat spíše až v druhém plánu –, tak v rovině praktické, kde je nejvíce diskutována otázka, jaký profil mají mít absolventi a jak je naučit ony „soft skills“: prezentování se na internetu, základy marketingu a finanční gramotnosti, včetně schopnosti vyplnit žádost o grant. Zároveň s tím pak procházejí kritikou i vedoucí ateliérů, respektive rektoři škol, za malé zastoupení žen ve vedoucích pozicích. Předloni pak proběhlo i uměleckou scénou video skupiny Čtvrtá vlna, které bylo založené na výpovědích (především) studentek o projevech sexismu a zneužívání moci právě na vysokých uměleckých školách. Obměna na pozicích vedoucích ateliérů se od té doby stala jakousi mantrou, jež se na Akademii výtvarných umění v květnu a červnu letošního roku přiblížila k naplnění. Mezi vedoucí nebyla přijata žádná žena (do konkurzu se hlásily tři), aktuálně jsou v čele některého z ateliérů ženy tři (Anna Daučíková, Milena Dopitová a Pavla Sceranková), z minulosti přidejme k celkovému číslu ještě Jitkou Svobodovou, jež vedla mezi lety 1990–2011 Ateliér kresby.
V únorových volbách znovuzvolený rektor AVU Tomáš Vaněk měl před sebou šanci na změnu, když letos na jaře vypsal výběrová řízení na vedoucí celkem osmi ateliérů. Na základě výběrových řízení s prezentací pak čtyři z dosavadních vedoucích ve funkcích potvrdil: Jiří Petrbok obhájil post vedoucího Ateliéru kresby, vyměnil však asistenta, kurátora Petra Vaňouse, za malíře Martina Gerboce. Lukáš Rittstein s asistentem Michalem Cimalou pokračují ve vedení ateliéru Sochařství I. Dále obhájili pozice vedoucí Ateliéru přípravného studia – Tomáš Vejvodovský s asistenty Markétou Jarošovou Urbanovou, Monikou Havlíčkovou a Janem Stossem. Zde se studenti prvního ročníku seznamují se základními technikami a cvičí kresbu a modelování. Svou pozici v roli vedoucího ateliéru obhájil též sám Tomáš Vaněk s asistenty Jiřím Skálou a Jiřím Kovandou, což vzhledem k tomu, že se nepřihlásil žádný vyzyvatel, nebylo příliš překvapivé. V ostatních zmíněných ateliérových výběrových řízení se vždy našel jeden či více protikandidátů.
Nové tváře uvítá AVU do ateliéru Restaurování děl sochařských – Petra Siegla, který po 28 letech ve vedoucí pozici jediného restaurátorského ateliéru u nás odchází do důchodu, vystřídá jeho žák Jan Kracík s asistenty Ondřejem Šimkem, Ondřejem Sklenářem, Jiřinou Přikrylovou a Evou Míčkovou.
Výraznější změny proběhly ve dvou malířských ateliérech, kde Michaela Rittsteina po 17 letech nahradil v Ateliéru malířství III Josef Bolf jako vedoucí a Jakub Hošek s Nik Timkovou jako asistenti. V Ateliéru malířství IV pak Martina Mainera a Samuela Pauča nahradil (po standardních 6 letech) tandem Marka Meduny, který v loňském roce skončil jako asistent Jiřího Černického na UMPRUM, s Petrem Dubem jako asistentem.
S největším napětím byla očekávána změna v Ateliéru architektonické tvorby, kterou již 28 let vedl Emil Přikryl. Legendu Školky Sialu i Školy architektury AVU nahradil ve vedoucí pozici (zatím bez asistenta) Miroslav Šik, profesor architektury na švýcarské ETH.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?