Ateliér Hany Wichterlové do správy GHMP
Anežka Bartlová zprávy prosinec 2017
Praha – Magistrátní Výbor pro kulturu v listopadu schválil věcný záměr na převod ateliéru Hany Wichterlové z městské části Praha 1 na magistrát a jeho svěření do správy Galerie hlavního města Prahy (GHMP). Městská část již v říjnu s tímto záměrem vyjádřila předběžný souhlas, zdá se, že záchrana sochařčina ateliéru je na dobré cestě. Celá věc se ještě může zaseknout na otázce kompenzace, kterou městská část za budovu ateliéru a přilehlou zahradu od magistrátu požaduje.
Hana Wichterlová (1903–1990) v domku ve dvoře domů v ulici Na Újezdě 23 žila a tvořila od roku 1935, kdy si jej pronajala, až do své smrti. Poté až do roku 2010 zde bydlela část rodiny dědiců. Když však byl při úpravě opěrné zdi parku Petřína ubourán zadní trakt objektu, kde bylo umístěno sociální zázemí, stal se domek neobyvatelným. Wichterlovi začali přemýšlet, jak s bývalým ateliérem naložit, přičemž žádali o možnost odkupu s tím, že pak by objekt na vlastní náklady rekonstruovali. Aktuálně je totiž ateliér ve velmi poničeném stavu.
Obavy o jeho další osud umocňovalo, že v katastru nemovitostí není vůbec zapsán, neboť byl zkolaudován jen jako dočasná stavba. Hrozilo, že pokud by městská část přistoupila k zvažované privatizaci, mohl by nový vlastník ateliér nechat zbourat. Situace eskalovala letos v létě, kdy za záchranu sochařčina ateliéru vznikla petice, kterou podepsalo na 1500 lidí, převážně odborníků, a o věc se začala zajímat předsedkyně magistrátního Výboru pro kulturu Eliška Kaplicky, která připravila věcný záměr, který výbor v listopadu schválil. Náklady na rekonstrukci by město měly vyjít na 6,3 milionu, rozpočet GHMP by magistrát musel navýšit o 400 tisíc korun ročně, které by pokryly náklady na provoz ateliéru jako sochařčina muzea.
Domek, který byl v roce 1884 postaven jako fotografický ateliér, má podobné uspořádání jako již dříve zpřístupněný a na galerii přestavěný Ateliér Josefa Sudka, který se nachází ve dvoře protilehlého domu. V případě Sudkova ateliéru nicméně nejde o původní stavbu, ale o její novodobou repliku.
Chalupecký potřicáté
Anežka Bartlová recenze listopad 2019
Rámcem, který do značné míry určuje přehlídku sedmi finalistek a finalistů (včetně všech členek skupiny Comunite Fresca) je tentokrát společně sdílené prostředí: Životní, sociální, fyzické (materiálové), mediální… Kurátorky spolu s umělkyněmi a umělci se v ...
Je těžké říct, čí je to vlastně výstava
Anežka Bartlová rozhovor listopad 2020
Rozhovor s Isabelou Grosseovou a Jesperem J. Alvaerem se ohlíží za jejich víc než patnáctiletou společnou tvůrčí praxi a zejména aktuálními dvěma výstavami. Jednou z nich je samostatné dílo prezentované v rámci bienále Ve věci umění v pražském hotelu Panorama, druhou pak...
Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky
Anežka Bartlová portfolio červenec 2020
Proutkaři a výzkumníci / Pracovní skupina (pozn. 1) pro výzkum mimosmyslové estetiky vznikla za účelem zkoumání, mapování (pozn. 2) experimentálního ověřování (pozn. 3) a částečně popularizace (pozn. 4) výzkumu parapsychologických směrů.
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?