Zrušená výstava
Johanka Lomová zprávy červen 2016
Praha – Když Galerie hlavního města Prahy loni na podzim představovala svůj program na letošní rok, na konec května avizovala výstavu kameramana Jaroslava Kučery (1929–1991). V Domě fotografie měly být k vidění autorovy práce pro film (například Démanty noci, Sedmikrásky, Adéla ještě nevečeřela) i dosud nezveřejněné fotografie či filmové zkoušky. Širším tématem mělo být sběratelství jako takové i možnosti práce s archivem fotografa.
Místo toho Dům fotografie aktuálně hostí výstavu Čtvrtstoletí, která bilancuje 25 let existence Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Výstava Jaroslava Kučery připravovaná ve spolupráci s Katedrou filmových studií na Filozofické fakultě UK byla ze strany galerie jednostranně zrušena necelé dva měsíce před jejím plánovaným začátkem.
Podle Kateřiny Svatoňové, kurátorky připravované výstavy a ředitelky Katedry filmových studií, došlo ke zrušení neočekávaně: „Po uzavření smlouvy na podzim 2014 se dlouho nic nedělo a až začátkem letošního roku se galerie začala o výstavu zajímat. Tehdy jsme se sešly s Hanou Larvovou a začalo jednání o na počátku schváleném rozpočtu, který byl podle zástupkyně galerie příliš vysoký. V rozhovoru Larvová navíc kvůli zamýšlenému užití novotisků zpochybňovala badatelský přínos výstavy.“
Rozpočet není uveden ve smlouvě, ale na základě e-mailové komunikace mělo být podle kurátorky jasné, že schválených přibližně 400 tisíc je určeno pro výstavu v prostoru Domu fotografie. „V reakci jsme rozpočet ještě snížili, ale objevil se nový problém, kterým byl náš požadavek na zapůjčení projektorů ze strany GHMP,“ říká kurátorka. I poté, co se Svatoňová pokusila situaci dále řešit zapůjčením projektorů i možností sponzorského daru, došlo k nejednoznačnému ukončení spolupráce v situaci, kdy výstava byla v podstatě připravená. „Z mailu nebylo jasné, jestli výstavu už nikdy nechtějí, nebo zda se jen odkládá,“ uzavírá Svatoňová.
GHMP ke zrušené výstavě tiskovou zprávu nevydalo. V reakci na vznesený dotaz ředitelka galerie Magdalena Juříková změnu vysvětluje tím, že k výstavě by se nestihla plánovaná monografie: „Projekt byl založen na synergii připravované publikace a výstavy, které by dohromady tvořily základ pro zmapování tvorby a osobnosti autora. Až měsíc a půl před samotnou výstavou jsme byli autorkou publikace a scénáře výstavy informováni, že publikace (…) vyjde pravděpodobně až na podzim, čili s velkým odstupem od konání výstavy. Naše snaha podpořit vznik a financovaní publikace z grantů tak vyšla naprázdno.“
Svatoňová však takovou interpretaci odmítá. Tvrdí, že knihu k datu vernisáže neslibovala (ostatně kniha má být výstupem grantu Grantové agentury, ze kterého je také financována, a ten končí až v roce 2017) a o tom, že se publikace k výstavě nestihne, prý informovala s předstihem.
„Pro mě je situace velice frustrující. Z pozice externího kurátora nevidíte, co se uvnitř instituce děje, a tím pádem ani to, co bude s vaším projektem. Nepříjemné je to, že si se mnou paní ředitelka nesedla a nevysvětlila mi, co se stalo ani co bude dál. V neposlední řadě mi vadí, že já působím absolutně nedůvěryhodně pro ty, se kterými jsem na výstavě spolupracovala,“ říká Svatoňová.
Výstava Čtvrtstoletí je projektem převzatým z Galerie výtvarného umění v Chebu. Její převzetí se podle slov Juříkové nabízelo: „Nevyžadovala (si) dlouhých příprav a plně vyhovovala svým obsahem i rozsahem podmínkám Domu fotografie. Autoři však původní koncept výstavy ještě upravili a rozšířili pro pražské publikum. Financovaná je z rozpočtu GHMP a na její dopravě a adjustaci děl se podílí Slezská univerzita.“
Byli jsme naivní
Johanka Lomová rozhovor březen 2013
Rozhovor s Markem Pokorným / Marek Pokorný ukončil k 30. listopadu svou práci pro Moravskou galerii a nyní promýšlí, co bude dělat dál. Začali jsme vzpomínkou na ztracený rozhovor se Zbyňkem Sekalem a nevděčné roli přepisovatelek, pak jsme se vrátili na konec 80. let.
Rok dobrovolného vstupu
Johanka Lomová zprávy prosinec 2014
Brno/Bratislava – Na přelomu let 2013 a 2014 zavedla Slovenská národní galerie a Moravská galerie v Brně volné, respektive dobrovolné vstupné. Po roce považují obě instituce toto své rozhodnutí za šťastné. Alexandra Kusá, generální ředitelka SNG, popisuje změnu jako...
Návštěvnost galerií v roce 2013
Johanka Lomová zprávy únor 2014
Praha – Loňskou nejpopulárnější výstavou byla přehlídka plakátů Alfonse Muchy ze sbírky tenisty Ivana Lendla, která proběhla v Obecním domě a jejíž celková návštěvnost přesáhla hranici 170 tisíc lidí. Druhou nejnavštěvovanější byla Cesta k Amorfě, kupkovská výstava...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?