Zpátky do Brna

Jan Skřivánek zprávy březen 2007

Brno – Novým ředitelem Domu umění města Brna se stal Rostislav Koryčánek. Do funkce však nastoupí až k prvnímu červenci, do té doby je na studijním pobytu v Berlíně. Funkci prozatímní ředitelky nadále vykonává Jitka Vitásková.

Rostislav Koryčánek (1972) je absolventem dějin umění a sociologie na Masarykově univerzitě v Brně. Jeho doktorská práce Česká architektura v německém Brně vyšla knižně. V letech 2002 až 2005 byl šéfredaktorem brněnského architektonického časopisu Era 21. Je známým organizátorem a moderátorem seminářů a diskusí o architektuře.

Konkurz na nového ředitele brněnského Domu umění byl vypsán loni na podzim po odchodu Radka Horáčka, který ve funkci působil pět let. Původně se počítalo s tím, že jeho nástupce nastoupí k novému roku. Výběrové řízení, kterého se krom Koryčánka zúčastnili například Jiří Valoch, Radek Váňa, Robert Janás či Martin Dostál – v té době ještě ředitel Východočeské galerie v Pardubicích, se však zdrželo kvůli zmatené povolební situaci na brněnské radnici, kdy mandát některých zastupitelů musel potvrzovat soud. O novém řediteli nakonec bylo rozhodnuto až v polovině ledna.

„Dům umění čeká komplexní rekonstrukce, tak si myslím, že pro Koryčánka hrálo i to, že je znám svým zájmem o současnou architekturu. Myslím, že si řekli – když má rád architekturu, tak ať si to chlapec užije,“ komentoval výběr Koryčánka jeho předchůdce Radek Horáček.

Pokud jde o výstavní program, chce Koryčánek navazovat na práci předchozích ředitelů Radka Horáčka a Pavla Lišky, nynějšího rektora VŠUP, kteří se snažili dávat hodně prostoru současnému zahraničnímu umění. Počítá také s pokračováním spolupráce se Společností Jindřicha Chalupeckého – výstava finalistů Chalupeckého ceny se v Domě umění koná každý sudý rok. „Důležitým posunem by mělo být obohacení výstavní dramaturgie o pořádání architektonických výstavních projektů. Smyslem je zužitkovat potenciál a zázemí, které Brno na architektonické rovině má,“ píše dále Koryčánek ve své projektu. V nejbližších letech by rád uspořádal například výstavy věnované českému komiksu po roce 1989, problematice architektonizace české společnosti či stému výročí Domu umění, které připadne na rok 2010.

„Charakter nesbírkového výstavního domu umožňuje velmi rychle reagovat na aktuální dění na výtvarné nebo architektonické scéně. Minimální počet zaměstnanců s vysokou mírou loajality a kvalitní externí spolupracovníci můžou generovat atmosféru, která kypí tvůrčí aktivitou, invencí a která imponuje divácké veřejnosti, stejně jako kooperujícím institucím nebo sponzorům,“ píše Koryčánek v úvodu svého projektu, který předkládal výběrové komisi.

Jeho dosavadní práce dokazuje, že nejde jen o líbivá slova. Z časopisu Era 21, který zakládal, dokázal v krátkém čase vybudovat respektovanou instituci. Poté jej bez zbytečného sentimentu předal nástupci, kterého si vybral a který dokázal v nastartované cestě pokračovat. Sám odešel s manželkou studovat do Německa. I z Berlína, kde od roku 2005 žije, se nadále aktivně účastnil dění na české architektonické scéně. Je mimo jiné organizátorem Kulatých stolů architektury, odborných diskusních setkání, která se konají pokaždé v jiném městě. Zatím proběhla setkání v Ostravě, Praze a Liberci.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné