Zobrazování živých tvorů v islámském umění. Islámský anikonismus

Kristýna Rendlová téma únor 2022

Islámské umění bývá často asociováno se zákazem zobrazování živých tvorů. K rozšíření tohoto povědomí, snad i klišé, přispělo také několik událostí posledních let.

_DSC3481.jpg
5_AlhambraB.jpg

Detail architektonické dekorace Myrtového nádvoří paláce Alhambra, Granada, Španělsko, 13.–14. století

1_al-atar_SPREADn.jpg

Prorok Abrahám rozbíjí modly Sabaenských, Al-Bírúní: Posloupnost národů (al-Atár al-Baqíjja), Tabríz, Írán, 1307–1308. Edinburgh University Library, Or. Ms. 161, folio 88v

6_isfahan1.jpg

Detail dekorace Šáhovy mešity, Isfahán, Írán, 1611–1629

7_mísa.jpg

Keramická mísa, Írán, 13. století, The Metropolitan Museum of Art, 57.36.5

9_muhammad.jpg

Mi’rádž (vystoupení do nebes) proroka Muhammada. Nizámí, Chamse (Pětice), Írán, 1539–1543, British Library, Or. 2265, fol. 195r

sultans.jpg

Galerie portrétů osmanských sultánů od Mehmeda II. po Ibrahíma I. Al-Bistámí, Terdžüme-i Džifrü´l-Džámí (Překlad Klíče k esoterickému vědění), Istanbul, Turecko, 1747, Knihovna Ch. Beattyho, T. 444, fol. 346v.

3_Qusajr ‘AmrE.jpg

Detail fresky lázní paláce Qusajr ‘Amra, Jordánsko, 743

kn.jpg

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné