Praha – Koncem roku bývá někdy navzdory radostným svátkům smutno. V prosinci zemřeli dva výtvarní umělci, Vít Soukup zvaný Beruška a Jan Jakub Kotík. Prvnímu bylo 36, druhému 35 let.

Soukup vystudoval malířství v ateliéru Pavla Nešlehy na pražské VŠUP a přestože odbíhal k teorii, filmu a komiksu, malba zůstávala nejvlastnějším způsobem jeho vyjádření. Jakkoli mu v životě bývalo těžko, z jeho pláten – zmiňme aspoň nezapomenutelný cyklus Jídlo – jde taková radost, že zapomínáme na jejich dokonalé provedení. Jak napsal Soukupův kamarád a kurátor Radek Wohlmuth: „Byl to jeden z mála lidí na naší výtvarné scéně, u něhož by bylo naivní a hloupé nebrat ho vážně, přestože mluvil a vyjadřoval se zhusta s nadsázkou.“

Jan Jakub Kotík vystudoval newyorskou Cooper Union a postupně uplatnil oba talenty zděděné po svých rodičích, skladateli Petru Kotíkovi a historičce umění Charlottě Kotíkové. Nejprve hrál v rockových kapelách a po přestěhování z Ameriky do Čech se našel jako výtvarník. „V České republice jsem začal daleko bezprostředněji prožívat obraz Spojených států,“ napsal v létě 2006, kdy byl jedním z finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Kotík vytvářel politické objekty, ve kterých vtipným analytickým způsobem odkrýval mechanismy konzumu, bulváru i americké národní hrdosti. „Jestliže se Jan J. Kotík něčím odlišuje od nejrozšířenější podoby soudobého aktivismu, pak svým investigativním přístupem k tématu a hledáním za obrazy moci,“ charakterizoval Kotíkovy instalace kurátor Jiří Ptáček.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné