Želibská ide na bienále
Josef Ledvina zprávy prosinec 2016
Bratislava/Benátky – Slovenskou republiku bude na nadcházejícím 57. bienále umění v Benátkách reprezentovat Jana Želibská. Začátkem listopadu o tom rozhodla odborná porota. Želibská tak svou práci představí příští rok v benátských zahradách Giardini v pavilonu České a Slovenské republiky.
„Jana Želibská je významná představitelka generace akčních a konceptuálních umělců a alternativní výtvarné scény na Slovensku. Stála při zrodu environmentu a objektu v 60. letech, akce a konceptu v 70. letech, postmoderního objektu a instalace v 80. letech a videoartu v 90. letech 20. století. Kontinuálně budovaný autorský program Jany Želibské neztratil na síle výrazu a aktuálnosti a svým charakterem glosování, poznámek k současnosti představuje záruku relevantní reprezentace na 57. mezinárodním bienále výtvarného umění v Benátkách,“ čteme ve stanovisku poroty.
Výběr reprezentanta Slovenské republiky probíhal letos poněkud odlišně od uplynulých let. Zatímco dříve se v soutěži vybíralo mezi přihlášenými „projekty“, letos volila porota mezi nominovanými umělci a umělkyněmi, popřípadě uměleckými skupinami. Reprezentanta přitom mohli navrhnout kurátoři, galeristé, historici a teoretici umění či samotní umělci, seznam nominovaných nakonec mohl být rozšířen i z iniciativy samotných porotců. Touto změnou soutěžních pravidel reagoval vypisovatel soutěže, Slovenská národní galerie, na připomínky z řad odborné veřejnosti. Ta poukazovala mimo jiné na často velmi vágní charakter přihlášených projektů, který v praxi stejně vedl často k tomu, že byl více hodnocen jeho autor nežli projekt samotný.
Výběr reprezentanta probíhal ve dvou kolech. V prvním bylo zvažováno celkem 36 nominací, do druhého postoupila spolu s Želibskou Denisa Lehocká. Členy poroty byli zástupce slovenského ministerstva kultury, Slovenské národní galerie, dále například český kurátor a umělecký kritik Jiří Ptáček; předsedal jí slovenský umělec Roman Ondák, který sám v Benátkách vystavoval v roce 2009. V někdejším československém pavilonu se na základě uzavřené dohody od rozdělení republiky Česko a Slovensko střídají. Organizátory jsou vždy Česká, respektive Slovenská národní galerie. Na předchozím bienále reprezentoval Českou republiku Jiří David.
Jana Želibská je jednou z nejvýraznějších slovenských umělkyň starší generace. Narodila se v roce 1941 v Olomouci, od 50. let vyrůstala v Bratislavě, kde její otec, slovenský malíř Ján Želibský, učil na nově zřízené Vysoké škole výtvarných umění. První samostatnou výstavu měla v roce 1967 v bratislavské Galerii Cypriána Majerníka, v závěru roku 1969 vystavovala v Galerii Václava Špály v Praze. Rekonstrukce její tehdejší instalace Kandarja Mahadeva, pojmenované po indickém chrámu známém svou erotickou sochařskou výzdobou, byla loni součástí výstavy The World Goes Pop v londýnské Tate Modern. Před čtyřmi lety měla Jana Želibská obsáhlou retrospektivu Zákaz dotyku ve Slovenské národní galerii.
57. benátské bienále bude probíhat od května do listopadu příštího roku pod kurátorským vedením Christine Macel. Macel je od roku 2000 hlavní kurátorkou Centre Pompidou v Paříži, v roce 2013 byla v Benátkách kurátorkou francouzského pavilonu a ještě předtím (2007) pavilonu belgického.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?