Zbyněk Baladrán
Kateřina Tučková portfolio květen 2007
Patří k nejznámějším českým konceptuálním multimediálním umělcům. A to nejen na domácí scéně, kde na sebe upoutal pozornost především účastí na výstavě finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého 2005, ale i na půdě zahraniční. V roce 2004 zastupoval jako jediný Českou republiku v San Sebastianu na pátém evropském bienále současného umění Manifesta. V současné chvíli jsou jeho práce k vidění v Moravské galerii a na Staroměstské radnici.
Zbyněk Baladrán (1973) absolvoval nejprve obor teorie dějin umění na Karlově univerzitě. Poté začal studovat na Akademii výtvarných umění v Praze, kde prošel ateliérem vizuální komunikace Jiřího Davida, ateliérem malby Vladimíra Skrepla a ateliérem nových médií Veroniky Bromové. Studium ukončil v roce 2003. Během šesti let vyzkoušel různé způsoby práce, od malby až po video, a teprve na konci studia začal hledat své klíčové téma a svůj osobitý způsob vyjádření. Našel jej ve zpracování kolektivní paměti, kterému se začal věnovat v diplomové práci. A základním vyjadřovacím prostředkem se mu stalo video, fotografie a kombinace nových médií.
„Zajímá mě přítomnost a budoucnost, obojí příčně vychází z minulosti. Zajímá mě, co jsme, a bez pochopení toho, co jsme byli, to je velmi těžké. Ve svých pracích se snažím přinést určité návody, jak sledovat historii. Věřím, že umění má moc pohnout člověkem, jako samozřejmě i jiné věci, ale umění je na to zaměřeno primárně. Je to návod, jak se dívat na svět, který je možné sdílet,“ říká o námětovém těžišti své práce Baladrán.
Od chvíle, kdy se rozhodl sledovat fenomén individuální i kolektivní paměti a mapovat způsob vyrovnání se s vlastní i společnou historií, řetězí Zbyněk Baladrán své práce ve vzájemně související celky. Každý z uzavřených projektů je předstupněm pro následující dílo. Myšlenky a jejich realizace se neuzavírají, naopak, košatí se v širší a komplexnější výpověď. Jsou záznamem a zároveň reflexí naší nedávné historie. Patří k nim i projekt, který autor představil na zmíněném ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, kde konfrontoval na jedné straně dobové televizní a rozhlasové záznamy s cenzurovanými listinami plynule procházejícími druhou stranou obrazovky.
Na současné výstavě v Moravské galerii se zase pohroužil do soukromé sféry: prezentuje privátní dokumenty osob, které byly ochotné zapůjčit své rodinné snímky do veřejné expozice. Společným jmenovatelem exponátů je prostředí Brna, doba posledních padesáti let a médium fotografie. Soukromé snímky osob, které byly pořízeny před třiceti čtyřiceti lety, ztrácejí s odstupem času na intimitě a vypovídají především díky zachycení designu, módy, účesů nebo předmětů o době jako o celku. Ve výstavním prostoru se stávají veřejnými a reprezentují kolektivní paměť – aktualizují minulost. To je výsledek, kterého chtěl Zbyněk Baladrán v projektu nazvaném Tabulka (Monument transformace, fragment # 3), dosáhnout.
Jeho tvorba nespočívá pouze ve výsledném stavu expozice, ale začíná jako práce s lidskou pamětí a minulostí už ve chvíli, kdy se snaží materiál shromáždit. Pracuje s oficiálními archivními materiály i s videozáznamy či fotografiemi soukromých osob. Shromažďuje je pomocí inzerátů a žádostí už několik let. Jeho ateliérový archiv čítá půl tuny videozáznamů, fotografií, dokumentace.
Zbyněk Baladrán pravidelně vystavuje v evropských zemích a také odtud zve současné umělce do Prahy. Jejich díla představovala Galerie Display, jíž byl Baladrán spolukurátorem. V jeho osobě se vzácně snoubí intelektuální, výtvarné a organizační schopnosti. Na jednoho člověka úctyhodný objem.
Karel Štědrý
Kateřina Tučková portfolio září 2010
Letošní absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze Karel Štědrý není na české výtvarné scéně žádným nováčkem. Jako člen skupiny Obr. na sebe upozornil účastí v řadě společných výstav nebo výtvarným zpracováním zdi v Chotkových sadech v rámci projektu...
Tereza Vlčková
Kateřina Tučková portfolio květen 2008
O fotografce Tereze Vlčkové je nyní slyšet docela často. Její jméno je skloňováno především v souvislosti s cenou pro mladé fotografy, kterou získala v rámci prvního ročníku veletrhu Prague Foto. Talentovaná autorka z Valašských Klobouk je studentkou Institutu tvůrčí...
Igor Grimmich
Kateřina Tučková portfolio duben 2007
Na Akademii výtvarných umění se Igor Grimmich (1979) dostal po necelém roce vlastní volné tvorby. Předcházelo jí nejprve gymnázium, poté střední odborné učiliště, na kterém se vyučil v oboru umělecké truhlářství, a během toho několik let práce v nejrůznějších oborech...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?