Zasouvání a vysouvání
Adam Štech staveniště duben 2008
Na lednovém veletrhu IMM v Kolíně nad Rýnem představila nizozemská společnost Arco kabinet Pivot od designéra Shaye Alkalaye. Mladý tvůrce izraelského původu vytvořil tvarově i funkčně inovativní objekt. Lehký a praktický kabinet se pouze opře o stěnu a pak se už jen jedním pohybem ruky uživateli otevřou dvě praktické zásuvky. Ztrácí se tak nevýhoda klasických šuplíků, které musíme otevírat každý zvlášť. Funkci obzvláště oceníme při hledání nebo ve spěchu.
Shay Alkalay je absolventem Royal College of Art v Londýně, ateliéru designu Rona Arada. Školu dokončil teprve nedávno – v roce 2006. Pracuje samostatně i v rámci progresivního londýnského Okay studia, ve kterém tvoří mimo jiné jedna ze začínajících designérských hvězd – Peter Marigold.
V Alkalayově i Marigoldově tvorbě lze nalézt některé společné rysy. Oba se zaměřují na tradiční kusy nábytku, které nově reinterpretují. U Petera Marigolda to je surový dřevěný materiál, pruty, větve, jež jako by chtěl „geometrizovat“ do čistého tvaru. Shay Alkalay pracuje s čistými geometrickými formami, které opakováním a vrstvením na sebe získávají nový funkční rozměr. K tomu se ještě často váže motiv pohybu. Posouvání, zasouvání, vysouvání a rotace hrají v jeho tvorbě důležitou roli.
Typickým příkladem může být jeho úložný systém Stack universal. Ten je vytvořen ze stejných zásuvek, které jsou v libovolném počtu naskládány na sebe, díky čemuž lze vytvořit různě velký úložný prostor. Každou pak můžeme vysouvat zvlášť oběma směry. Tento kus byl vystaven i na přehlídce New Stuff v Johnson Trading Gallery v New Yorku, která se zaměřuje na nejnovější trendy v oblasti uměleckého designu. Zde byly jednotlivé zásuvky uspořádány na sebe až ke stropu.
Princip, který Shay Alkalay ve své tvorbě používá, se může skvěle uplatnit jak v klasické sériové výrobě, tak v galerijním a sběratelském provozu. V poslední době začal Alkalay spolupracovat také s designérkou Yael Merovou ve studiu nazvaném Raw edges. Jejich nejnovější dílo – pohovka a křeslo Volume – bylo vyrobeno z rolí papírové tapety.
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Christopher Dresser, designérský vizionář
Adam Štech design květen 2008
Jeho tvorba by se dala s nadsázkou popsat jako Bauhaus v letech historismu a secese. Christopher Dresser patří k nejzásadnějším postavám průmyslového designu. Jeho retrospektivní výstavu nyní můžeme navštívit v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Nabízí se nám jedinečná...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?