výstavní tipy
Pozdní intimita v Hradci Králové – 100 let Grafické školy v Uměleckoprůmyslovém museu – Documenta 11 Platform – Všechno všem všestranně – Umění oceňovat na AVU – Jak se žije pražským dětem a rodičům v Galerii VI PER
Markéta Othová: Mluv s ní, 2006
100 let grafické školy v Praze, pohled do výstavy, foto: UPM
Thomas Hirschhorn: Tribute to Okwui Enwezor, 2019, záběr z videa, documenta archiv
Ateliér intermédií FAVU: Všechno Všem Všestranně, S01E01: Zaručený recept, jak připojit svůj hlas do diskuze o dekolonizaci a nešišlat při tom, 2021 záběr z videa
Ondřej Brody: Artstar, 2004, záběr z videa
Jakub Plachý: vizuál výstavy Vadí × nevadí
POZDNÍ INTIMITA
5. 6. – 29. 8. 2021
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Intimita patří mnoho let k oblíbeným a důležitým uměleckým tématům. Aktuální projekt připravený Jiřím Ptáčkem akcentuje její aktuální fazety: „Výstava reaguje na tlak na zveřejňování soukromého, kterému intimita v současnosti čelí. Je patrný jak v masmédiích, tak i na sociálních sítích programovaných tak, aby využívaly potřebu společenského přijetí a odměny, a přítomný i ve skrytém sledování a analýzách našeho chování ve fyzickém a digitálním prostoru.“ Skupinová výstava téma zkoumá na tvorbě jedenácti současných fotografek a fotografů, mj. Rudolfa Samohejla nebo Lenky Glisníkové a Karolíny Matuškové.
100 LET GRAFICKÉ ŠKOLY V PRAZE
1. 10. 2020 – 12. 9. 2021
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Vizuálně atraktivní výstava připomínající sté výročí založení pražské „hellichovky“ vznikla v úzké kooperaci školy a UPM. Věnuje se celé šíři oborů, které byly a jsou na pražské grafické škole vyučovány: od grafického designu přes knižní vazbu a tisk až k fotografii či restaurátorství. Expozice představuje osobnosti z řad pedagogů a jejich stěžejní práce, pozornost je upřena i na dílo jejich žáků, z nichž mnozí zanechali výraznou stopu v širokém spektru vizuální kultury doma i v zahraničí.
DOCUMENTA11_PLATFORM6
www.documenta-platform6.de
Documenta archiv, fungující při světoznámé přehlídce současného umění, spustil online projekt Documenta11_Platform6. Jedná se o poctu před dvěma lety zemřelému nigerijskému kurátorovi jedenácté dokumenty, Okwuimu Enwezorovi. Virtuální platforma zkoumá samotnou výstavu i dnešní relevanci otázek týkajících se globalizace a forem kolektivity a solidarity, které si skrze ni Enwezor kladl v roce 2002. Projekt tak spojuje historické materiály, jako jsou katalogové eseje, texty, videa a fotografie, jimiž disponuje documenta archiv, s novými příspěvky kurátorů, umělců a Enwezorových spolupracovníků. Platform6 přímo navazuje na koncept čtyř mezinárodních akcí realizovaných Enwezorovým týmem. Pátou byla samotná Documenta11, jež byla jednou z prvních výstav obdobného formátu zaměřených na neevropské a postkoloniální perspektivy.
VŠECHNO VŠEM VŠESTRANNĚ: SPOLEČENSKO-KRITICKÝ VIDEOCAST ATELIÉRU INTERMÉDIÍ FAVU
Youtube kanál „Všechno Všem Všestranně“
V roce, kdy je společná práce a fyzické setkávání omezeno, jsme se rozhodli pracovat v médiu, které se dá sdílet on-line a zároveň hybridně propojuje digitální, diskurzivní, estetické, politické, vzdělávací a fyzické,“ říká Ateliér intermédií FaVU o svém novém videocastu. Název odkazuje na nenaplnitelný pansofický ideál J. A. Komenského a pohybuje se kdesi mezi „infotainmentem, youtuberingem a společenskou kritikou“. První díl, Zaručený recept, jak připojit svůj hlas do diskuze o dekolonizaci a nešišlat při tom, kriticky a ironicky rozebírá povrchní nadužívání pojmu dekolonizace s cílem poukázat na jeho zplošťování a vyprazdňování v (lokálním) uměleckém diskurzu. Druhá epizoda nese název Komu patří moje tělo? a následovat budou další díly.
UMĚNÍ OCEŇOVAT
11. 6. – 27. 6. 2021
Moderní galerie AVU, Praha
Evropské umělecké ceny v posledních letech, Cenu Jindřicha Chalupeckého nevyjímaje, doprovázejí čilé diskuze o tom, zda a jak je udělovat. Vloni tak Společnost J. Chalupeckého uskutečnila dotazníkové šetření zkoumající názory a potřeby umělecké scény. SJCH v tom pokračuje živým projektem, který bude soutěžení v umění reflektovat. Několik desítek hostů se bude věnovat tématům hodnocení, výběru a oceňování, a to různými způsoby. Vedle výstavy a dokumentace nových i starších uměleckých děl také skrze performance, veřejné diskuze a participativní program pro veřejnost.
VADÍ × NEVADÍ: JAK SE ŽIJE DĚTEM A RODIČŮM V PRAZE?
26. 5. – 10. 7. 2021
Galerie VI PER, Praha
Karlínský VI PER nabízí výstavu reflektující život malých dětí (0–3 roky) a jejich rodičů v městském prostoru Prahy. „Jak se pohybují a kam chodí? Kde je jim příjemně a kde naopak ne?“ Tyto a další otázky položil kurátorský tým více než dvěma stovkám rodičů malých dětí a jejich odpovědi se staly základem analýzy a interpretace historičky architektury, dvou architektek, socioložky a ilustrátora. „Výstavou je možné volně procházet nebo běhat, nechat se vést hrou, ale můžete si tu také jen odpočinout nebo si pohrát. Vadí × nevadí tak na cvičném hřišti galerie po dobu několika týdnů uvádí v život myšlenku města otevřenějšího pro všechny.“
Obsah červnového čísla
redakce obsah červen 2022
Výstavu Jiřího Příhody v Galerii Rudolfinum přibližuje Martin Vaněk. S umělcem Richardem Loskotem hovořily Barbora Šedivá a Katarína Gatialová. A vztahu ruského imperialismu, dědictví byzantské říše a architektury se ve světle aktuálních událostí věnuje Ivan Foletti.
Obsah letního dvojčísla
redakce obsah červenec 2021
21 let skupiny Rafani na umělecké scéně u příležitosti jejich výstavy v Moravské galerii připomíná Viktor Čech. Využití neurovědeckých výzkumů na poli estetiky představuje Tereza Hadravová. Se slovenskou umělkyní Ilonou Neméth vedla rozhovor Jana Močková. A probíhající...
výstavní tipy - tuzemské
redakce tipy zima 2019
Redakce doporučuje: Umění v nouzi – Kader Attia – Neoklasicismus v Plzni – Barbora Kleinhamplová v Startpoint 2019 – Šimon Caban
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?