výstavní tipy
Secondary Archive – Joseph Beuys – Julia Stoschek – Španělští umělci pařížské školy – Projekt Piombo – Monika Immrová – BCAA System v Galerii Entrance – Ruská avantgarda na Hluboké
www.secondaryarchive.org, foto: Secondary Archive
Joseph Beuys: Denken, Handeln, Vermitteln, pohled do výstavy, foto: Johannes Stoll, Belvedere, Vídeň
Wolfgang Tillmans, Heartbeat/Armpit, 2003, Video, JSC
Honorio García Condoy: Žena v křesle, tuš, akvarel, papír, GVUO
Sebastian del Piomba: Madona s rouškou (kolem 1520), foto: MUO
Monika Immrová: Tříbení, pohled do výstavy v Colloredo-Mansfeldském paláci, foto: Tomáš Souček
Z webu projektu, zdroj: BCAAsystem
Alexander Rodčenko, Kompozice, 1919, AJG, Muzeum umění Jekatěrinburg
SECONDARY ARCHIVE
www.secondaryarchive.org
Nová webová stránka představuje přehlednou galerii více než dvou stovek umělkyň ze střední a východní Evropy. Databáze je výsledkem mezinárodní spolupráce v rámci regionu a nabízí dvojjazyčné profily autorek, které může návštěvník řadit např. na základě generační příslušnosti (od žen narozených ve 30. letech po začátek 21. století), země původu i klíčových slov týkajících se jejich tvorby. Blíže se tak můžete seznámit s tvorbou např. Běly Kolářové, Hany Puchové nebo Adély Součkové. Medailony autorek z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska doplňují odborné, tematicky zaměřené eseje.
JOSEPH BEUYS: MYSLET, KONAT, PROSTŘEDKOVAT
4. 3. – 13. 5. 2021
Belvedere 21, Vídeň
Letošnímu stému výročí narození jednoho z nejznámějších umělců 20. století Josepha Beuyse se po celém světě věnuje celá řada výstav a dalších událostí (přehled naleznete na webu beuys2021.de) a jubileum si připomínáme také článkem v tomto čísle. Na vlastní oči se pak s Beuysovou prací můžete setkat ve Vídni na výstavě připravené kurátorem Haraldem Krejcim. Představují se zde záznamy jeho performancí, dokumentace jeho aktivit spojených s Vídní a několik rozsáhlých instalací (mj. Medová pumpa na pracovišti z r. 1977).
JULIA STOSCHEK COLLECTION ONLINE
www.jsc.art/collection
Julia Stoschek Collection, jedna z nejvýznamnějších sbírek zaměřených na umění časových médií, zpřístupňuje od poloviny roku 2020 v reakci na pandemii postupně na svých webových stánkách videa, přednášky a záznamy z výstav. Během uplynulých měsíců tak do online katalogu přibyly stovky uměleckých děl především pohyblivého obrazu a jejich množství stále narůstá. Mezi mnoha zastoupenými umělci, jejichž díla jsou zde ke zhlédnutí, lze jmenovat např. Ryana Trecartina, Douglase Gordona, Pipilotti Rist, Jacolby Satterwhita nebo Iana Chenga. Většina děl je navíc opatřena vysvětlujícími texty. Dlouhodobým cílem je zpřístupnit celou sbírku a vytvořit tak platformu podporující dostupnost a širší zájem o časová umění.
ŠPANĚLŠTÍ UMĚLCI PAŘÍŽSKÉ ŠKOLY
5. 5. – 6. 6. 2021
Galerie výtvarného umění v Ostravě, gvuo.cz
Významnou enklávu v meziválečné Paříži tvořili umělci pocházející ze Španělska, zdaleka přitom nešlo jen o Pabla Picassa. Pro seznámení tuzemského prostředí s nimi byla důležitá výstava Umění republikánského Španělska, která se krátce po druhé světové válce konala v Mánesu a z níž mnoho děl skončilo v českých galerijních sbírkách. Kvalitní soubor se tehdy dostal také do Ostravy. Aktuální výstavní sonda do fondů GVUO tak představuje bezmála sedmdesát děl šestnácti španělských autorů, především obrazy, kresby a grafiky, které vznikly kolem roku 1946.
PROJEKT PIOMBO: MADONA BEZ ROUŠKY
6. 5. – 31. 5. 2021
www.projektpiombo.cz
Propracovaná multimediální online výstava Muzea moderního umění v Olomouci zaostřuje na jediné dílo – deskový obraz Madona s rouškou (kolem 1520) od malíře Sebastiana del Piomba ze sbírek zdejšího Arcidiecézního muzea. Obraz zakoupil do olomouckých biskupských sbírek biskup Karel II. Liechtenstein-Castelcorna v druhé polovině 18. století. Díla malíře Sebastiana Lucianiho zv. del Piombo jsou specifická harmonickým propojením benátské a římské malířské tradice, jak můžeme posoudit také na představeném obraze Marie bdící nad spícím Ježíškem. Projekt Piombo je určen širokému okruhu zájemců od dětí, přes laiky až po poučené publikum. Po celý květen nabídne sérii videí, animovaných klipů, video lekcí, přednášek nebo interaktivních her a výtvarných aktivit. Součástí projektu je i několik open air projekcí spojených s nasvícením katedrály sv. Václava. Zkrátka, jak zní jeden z programů: Muzeum z pokoje.
MONIKA IMMROVÁ: TŘÍBENÍ
4. 11. 2020 – 30. 5. 2021
Colloredo-Mansfeldský palác, GHMP
Sochařská plasticita, architektonické vnímání prostoru a hmoty, lidské měřítko, proporce, význam světla a materiálu, vědomí řádu“ – tak charakterizuje kurátorka Iva Mladičová přístup Moniky Immrové a není náhoda, že se podobá spíše popisu architektonických děl než sochařských objektů. Zatím zřejmě nejkomplexnější přehlídka sochařky střední generace má široký chronologický záběr, ale uspořádána je tematicky – „tak aby vynikla významová vzájemnost soch, reliéfů i grafik z různých období“. „Výraznou linii tvoří reliéfy geometrizovaného tvarosloví. Reflektují autorčin záměr přiblížit se univerzální, nadčasové, přesné a dokonalé formě.“
BCAASYSTEM: HESLO JE ZAHRADA
od 28. 4. 2021
Entrance Gallery (zahrada Břevnovského kláštera)
Audiovizuální kolektiv BCAAsystem připravil pro galerii Entrance venkovní instalaci / ARG (alternate reality game) projekt. Zatímco datum otevření galerie je zatím ve hvězdách, mohou její běžní návštěvníci i náhodní kolemjdoucí brouzdat cestičkami a alejemi zahrady Břevnovského kláštera a s pomocí mapy nacházet objekty-hádanky. S rozluštěním každé z nich se jim na speciálně vytvořené webové stránce odemkne část příběhu zpracovaného v různých mediálních formách, od videa přes text až po hudbu. Ukryté rébusy jsou přístupné potenciálním řešitelům různých věků a podob a postupně odkrývaný příběh poeticky vypráví o malých i velkých věcech, jichž člověk byl, je a možná tak trochu bude i nebude součástí.
MALEVIČ – RODČENKO – KANDINSKIJ A RUSKÁ AVANTGARDA
1. 5. – 1. 8. 2021
Alšova jihočeská galerie – Zámecká jízdárna, Hluboká nad Vltavou
Rozsáhlá výstava děl ruské avantgardy ze sbírky Muzea umění v Jekatěrinburgu, kterou připravila Alšova jihočeská galerie, se po více než ročním odkladu otevře v květnu (snad) na Hluboké. Kolekce se soustředí na velmi dynamické období let 1910–1920 a tvoří ucelený kulturně-historický soubor, který na Hluboké uvidíme téměř v úplnosti. Najdeme tu především malby tvůrců legendárních skupin Kárový spodek a Oslí ocas, které mají pro Rusko stejný význam jako pro nás Osma. Zmiňme aspoň díla Kazimira Maleviče, Alexandra Rodčenka, Vasilije Kandinského, Michaila Larionova či Olgy Rozanové.
Obsah červnového čísla
redakce obsah červen 2022
Výstavu Jiřího Příhody v Galerii Rudolfinum přibližuje Martin Vaněk. S umělcem Richardem Loskotem hovořily Barbora Šedivá a Katarína Gatialová. A vztahu ruského imperialismu, dědictví byzantské říše a architektury se ve světle aktuálních událostí věnuje Ivan Foletti.
Obsah letního dvojčísla
redakce obsah červenec 2021
21 let skupiny Rafani na umělecké scéně u příležitosti jejich výstavy v Moravské galerii připomíná Viktor Čech. Využití neurovědeckých výzkumů na poli estetiky představuje Tereza Hadravová. Se slovenskou umělkyní Ilonou Neméth vedla rozhovor Jana Močková. A probíhající...
výstavní tipy - tuzemské
redakce tipy zima 2019
Redakce doporučuje: Umění v nouzi – Kader Attia – Neoklasicismus v Plzni – Barbora Kleinhamplová v Startpoint 2019 – Šimon Caban
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?