Ústí: Dům umění a Hraničář
Josef Ledvina zprávy duben 2016
Ústí nad Labem – Na začátku března se návštěvníkům otevřel nový Dům umění Ústí nad Labem. Sídlí v Klíšské ulici v zrekonstruovaném rozlehlém prostoru někdejší menzy a jeho zřizovatelem je ústecká Fakulta umění a designu. První výstava je věnována pedagogu fakulty a pevné součásti ústecké scény malíři, grafikovi a autorovi textilních šperků Jaroslavu Prášilovi (do 8. dubna), další výstavní termín je vyhrazen Ústím rovněž spojenému fotografovi Pavlu Baňkovi.
Regionální ukotvenost má nová instituce propojovat s internacionální přesahem. „Začínáme sice výstavami českých autorů Jaroslava Prášila a Pavla Baňky, ale naší základní ambicí je realizace mezinárodního výstavního programu. To se projeví již v podzimní části letošní sezony. Především bychom se chtěli zaměřit na společné produkce větších putovních výstavních projektů s partnery ze zahraničí,“ naznačil, jakým směrem by se program v budoucnu ubírat Michal Koleček, proděkan Fakulty umění, jeden z těch, kdo za vznikem Domu umění stojí.
Kulturní nabídku severočeské metropole na poli současného vizuálního umění navíc aktuálně rozšířil nově koncipovaný program Galerie Hraničář, součásti kulturního centra Hraničář Ústí, v němž například působí ústecké Činoherní studio. Galerie navázala spolupráci s progresivní drážďanskou institucí Deutsche Hygiene Museum a jejím výsledkem je výstava Dům módy (do 13. července) koncipovaná Richardem Loskotem a připravená trojicí kurátorů, Václavem Janoščíkem, Martinou Johnovou a Terezou Chaloupkovou. Věnována je fenoménu „fast fashion“, čili rychlé módy, jeho důsledkům sociálním a environmentálním. Téma samotné je odvozeno z výstavy v Drážďnech, kde jde ovšem o akci s větším důrazem na edukativní stránku, její pendant v Ústí je proti tomu více výstavou současného umění.
Spolupráce Hraničáře s DHM má mít dlouhodobější charakter. „Jsme jakousi bárkou, která se přidala k velké zaoceánské lodi a nemůžeme si tedy příliš vyskakovat. Máme domluvenou spolupráci na dva roky, nyní tedy přebíráme témata DHM, jako je nynější fast fashion, poté přijde na řadu stud a nakonec jazyk. Do budoucna si ale troufáme na to, že se role obrátí a Hraničář bude tím, kdo bude určovat aktuální problematiku,“ okomentoval situaci pro portál Artalk Richard Loskot.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?