Střídání stráží ve stínu Brexitu
Josef Ledvina zprávy říjen 2016
Londýn/Amsterodam – Počátkem září oznámil ředitel Victoria & Albert muzea Martin Roth, že letos na podzim ve funkci po pěti letech skončí. Vzápětí se vyrojily spekulace, že jeho rozhodnutí bylo motivováno výsledkem referenda o vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Také na nejvyšším postu londýnské Tate dojde ke změně. Po skoro třiceti letech tu v příštím roce skončí Nicholas Serota, se zářijovým uveřejněním této informace začalo dle prohlášení galerie i hledání jeho nástupce. Už v dubnu rovněž došlo k plánované výměně na postu ředitele Britského muzea, když Neila MacGregora nahradil Hartwig Fischer. Vedle toho se v červenci změnilo vedení amsterodamského Rijksmusea, kde Wima Pijbese nahradil Taco Dibbits.
Victoria & Albert letos získalo titul britského muzea roku a návštěvnost instituce se během Rothova pětiletého ředitelování ztrojnásobila. Velký úspěch zaznamenaly výstavy věnované Davidu Bowiemu nebo Alexanderu McQueenovi, vysoce hodnocená je stále probíhající modernizace muzea, navázaná mezinárodní spolupráce – v příštím roce se má otevřít V&A zaštítěné Shekou Design Museum v jihočínské přístavní megapoli Šen-čen – i nově otevřené sbírkové prezentace v londýnské centrále (naposled vřele přijatá expozice Europe 1600–1815). Jednašedesátiletý Martin Roth pochází z Německa, kde předtím vedl drážďanské Staatliche Kunstsammlungen.
Roth se již před referendem vyslovoval o možnosti vystoupení Británie z EU s velkými obavami, a i když po jeho konání odmítl, že by jeho odchod z muzea byl motivován Brexitem, neskrýval své obavy a hluboké zklamání. „Kdyby bylo V&A v obtížnější pozici, neodcházel bych. Ale když se nyní podíváte na celkovou situaci v Evropě, a nejde jen o Brexit, ale o celkový obraz nástupu nového nacionalismu, cítím, že nazrál čas pokusit se být aktivní politicky,“ poodhalil Roth své motivy a plány pro list Telegraph. Odmítl ale, že by mělo jít o politiku v úzkém slova smyslu. Příští rok v červnu se má v každém případě podle ohlášení předcházejícího Brexitu stát ředitelem německého Institutu pro zahraniční vztahy – nevládní organizace na podporu globální kulturní výměny a spolupráce.
Bez zajímavosti není, že Drážďanské státní sbírky vedl před nástupem do funkce ředitele Britského muzea také Hartwig Fischer. I on patří k hlasitým oponentům sílících nacionálních tendencí v Evropě. V Drážďanech byl loni v době demonstrací xenofobního antiislámského hnutí Pegida mezi jeho nejhlasitějšími kritiky a spolu s dalšími zaměstnanci státních sbírek se účastnil protidemonstrací. Po britském plebiscitu se pro list Guardian vyjádřil v tom smyslu, že role, již hraje Britské muzeum, se vzhledem k výsledku hlasování stává ještě důležitější. Jeho předchůdce Neil MacGregor, obdivovatel a propagátor německé kultury, nyní zčásti působí v Berlíně, kde předsedá poradní skupině Humboldtova fóra, instituce, jež je dosud ve výstavbě a jež má schraňovat podobně jako Britské muzeum sbírky napříč kulturami celého světa.
O odchodu dlouholetého ředitele Tate Nicholase Seroty se mluvilo již déle a Brexit s ním nemá nejspíš nic do činění. Serota, za nějž se z Tate stalo to, čím je dnes, tedy nejnavštěvovanější muzeum moderního a současného umění světa, se má stát ředitelem organizace Arts Council England, jež rozděluje peníze od ministerstva kultury a z výnosů loterie určené na podporu umění.
Amsterodamské Rijksmuseum muselo hledat nového ředitele poté, co se po osmi letech rozhodl odejít Wim Pijbes. Z největšího muzea starého holandského umění přechází na post ředitele nového muzea současného umění Voorlinden, založeného nizozemským sběratelem a průmyslníkem Joopem van Caldenborghem. Pijbese, za jehož ředitelování byla dokončena kompletní rekonstrukce muzea a jeho sbírky začaly být bez nároku na autorská práva zpřístupňovány v tiskové kvalitě na internetu, nahradil Taco Dibbits, který do té doby působil v Rijks jako kurátor.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?