Štětínská filharmonie
Josef Ledvina staveniště červen 2015
Štětín – Cenu za současnou architekturu Mies van der Rohe Award získala letos nová budova filharmonie v polském Štětíně od barcelonského studia Barozzi Veiga. Jde o první oceněnou stavbu v prostoru bývalého východního bloku. Cena je udílena jednou za dva roky Evropskou komisí a nadací Mies van der Rohe v Barceloně stavbě realizované evropským architektem v předešlých dvou letech na území Evropské unie, bývalé Jugoslávie a Turecka.
Štětínská Nová filharmonie stojí na místě starého Konzerthausu zničeného během druhé světové války. Do velkého filharmonického sálu se vejde 1000 posluchačů, do komorního 200. Křehce působící fasádu stavby traktují subtilní vertikální profily přecházející kontinuálně do ostře lámané koruny, evokující vysoké štíty historické uliční zástavby i plachtoví lodí v nedalekém přístavu. Lehce transparentní bílou barevnost lze po setmění proměňovat prostřednictvím nasvícení systémem led-diod. Pro interiér je určující kontrast mezi sněhobílým minimalismem vstupní haly (kde dominuje do prostoru vysunutá spirála schodiště) a dalšího zázemí a hřejivou atmosféru samotného koncertního sálu. Architekti hovoří o „ideji barokního sálu“ v prostředku jinak velmi prosté stavby. Bílou tu nahrazuje slavnostní červeň čalounění sedadel a především zlacení krystalicky lámaných akustických stěn a stropu celého prostoru. Stavba tak přes svůj moderní výzor získává jasný vztah k středoevropské tradici divadelního a filharmonického stavitelství s obvyklým důrazem na dekorativní a materiálovou exkluzivitu.
Výběr laureáta Ceny Miese van der Rohe probíhá ve dvou kolech. Do finále postupuje z celkového počtu kandidátů – letos jich bylo 420 – nejprve čtyřicet architektonických realizací, z nichž je pak vybráno pět „superfinalistů“. Do užšího výběru (finále) se letos žádná v Česku realizovaná stavba neprobojovala. (Nominována byla mimo jiné Chata u jezera od FAM architekti, držitel české Grand prix 2015.) V předešlých ročnících se to například podařilo Pleskotovu Průchodu valem Prašného mostu na Pražském hradě (2003) nebo Klášteru trapistů v Novém Dvoře u Toužimi od britského architekta Johna Pawsona (2005).
Studio Barozzi-Viega založili Ferdinando Barozzi a Alberto Veiga v roce 2004. Na kontě mají již řadu veřejných staveb kulturního určení – kupříkladu koncertní halu s dynamicky prohnutou fasádou ve španělském pobřežním městě Águilas, na dokončení čeká Kantonální muzeum umění v Lausanne.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?