Staronoví ředitelé ústeckých muzeí a galerií
Josef Ledvina zprávy prosinec 2017
Ústí nad Labem – V Ústí nad Labem skončila série výběrových řízní, z nichž mělo vzejít nové vedení pěti krajem zřizovaných muzeí a galerií. Jejich dosavadní ředitele rada kraje odvolala letos v květnu. V Severočeské galerii v Litoměřicích zůstane na doporučení výběrové komise i po novém roce dosavadní ředitel Jan Štíbr, podobně Galerii Benedikta Rejta v Lounech nadále povede dosavadní ředitelka Alice Štefančíková. S oběma uzavřel kraj smlouvu na dobu určitou v délce dva roky s možností dalšího prodloužení.
Co se týče Galerie výtvarného umění v Mostě, dosavadní ředitel Petr Svoboda se do výběrového řízení nepřihlásil a výběrová komise ani jednoho ze čtyř přihlášených kandidátů do funkce nedoporučila. Řešením má být podle usnesení rady sloučení galerie s mosteckým muzeem. Výběrové řízení bylo vypsáno i na post ředitele Regionálního muzea v Teplicích poté, co současnému řediteli Janu Bočkovi vypršela smlouva na dobu určitou. Ani v tomto případě komise nedoporučila žádného kandidáta a rada se rozhodla pro vypsání nového výběrového řízení. Už v červenci pak byli vybráni nástupci odvolaných ředitelů oblastních muzeí v Děčíně a Chomutově. Milana Rosenkrance v prvním případě nahradil Vlastimil Pažourek, v druhém pak Stanislava Děda vystřídala Markéta Prontekerová.
Květnové odvolání stávajících ředitelů vyvolala rozruch. Například Ústecký deník v souvislosti s ním psal o „čistce“. Následně vznikla proti tomuto rozhodnutí z iniciativy fotografa a pedagoga Filmové a televizní akademie múzických umění Rudy Prekopa petice, v níž byly vyzdvihnuty především zásluhy Alice Štefančíkové o Galerii Benedikta Rejta. „Jsme toho názoru, že takto závažnému kroku by měla předcházet důkladná odborná rozprava a diskuse se zveřejněným výstupem,“ prohlašovali petenti. Na předsedu vlády Bohuslava Sobotku byl pak směřován otevřený dopis, který ho vyzýval k intervenci v celé záležitosti; podepsáni pod ním byli vedle Prekopa rektor Akademie výtvarných umění Tomáš Vaněk a rektor UMPRUM Jindřich Smetana.
Z odvolaných ředitelů se proti svému odvolání nejostřeji postavil chomutovský Stanislav Děd. Od počátku zdůrazňoval, že bylo rozhodnutí rady politicky motivováno. Radním podle ně měla vadit jeho spolupráce s německými partnery a vyvěšení vlajky Tibetu. Poté co radní rozhodli, že jej nahradí Prontekerová, se kraj rozhodl zažalovat. Žaloba má být podle jeho vyjádření pro Chomutovský deník podána „z důvodu diskriminace pro věk a pro průběh výběrového řízení, které bylo zcela v rozporu s hlasováním výběrové komise“. Ústecký kraj vede koalice ve složení KSČM, ČSSD a Strana práv občanů. Kulturu a památkovou péči má spolu se zemědělstvím, životním prostředím a venkovem na starosti komunistická zastupitelka Jitka Sachtová.
S kritikou se setkal i záměr kraje sloučit mosteckou galerii s tamním muzeem. Dosavadní ředitel Petr Svoboda v tomto kroku vidí ohrožení existence galerie. Sám se výběrového řízení nezúčastnil. „Kdybych se přihlásil, tak bych vlastně poplival svou dosavadní práci. Pokud s mojí koncepcí spokojeni nejsou, tak já se za ni nikomu omlouvat nehodlám. A jít do konkurzu, to by znamenalo omluvit se a říct: soudruzi, já jsem tady dvacet sedm let tápal v mlhách, ukažte mi tu správnou cestu. Tak to ani náhodou!“ vysvětlil, proč se rozhodl svou pozici neobhajovat.
Kraj si naopak podle vedoucího odboru kultury Radka Spály od sloučení galerie s muzeem slibuje „změny v činnosti galerie, která v posledních letech oplývala pouze mizivou návštěvností i nabídkou výstavní činnosti a další nabídky pro veřejnost“. Muzeum, ze kterého se v 70. letech minulého století galerie vydělila jako samostatný subjekt, navíc podle Spály disponuje větší uměleckohistorickou sbírkou než vlastní galerie. „Dává tak velkou logiku nejen ekonomicky hospodárná optimalizace, ale i pokračování odborné činnosti v rámci instituce, která v posledních letech naopak ve velkém rozvíjí svou činnost pro veřejnost,“ dodává.
Po květnovém odvolání kraj zprvu své rozhodnutí komentoval jen lakonicky. „Ústecký kraj se chce do budoucna v tomto segmentu kultury ubírat jiným směrem, podobně jako u dalších muzeí ve správě kraje,“ uvedla tehdy mluvčí kraje Lucie Dosedělová a na dotaz ze strany art+antiques, v čem přesně by toto nové směřování mělo spočívat, odmítla odpovědět. Konkrétnější bylo až vyjádření, které radní veřejnosti poskytli v červenci. Zdůrazňují v něm, že v šestici dotčených institucí neproběhla výměna vedení od doby, kdy byly v letech 2001 až 2003 převedeny na nově vzniklý kraj. Dále, že tyto instituce procházejí v současnosti „vlnou zásadních změn z pohledu jejich řízení, které kladou zcela nové a netušené nároky na jejich vedení a je tak více než žádoucí zapojit do jejich činnosti a řízení i nové silné osobnosti, které budou s to neustále se zvyšující nároky úspěšně a bez komplikací zvládat.“
Někteří z odvolaných ředitelů byli v čele krajských příspěvkových organizací i výrazně déle než patnáct let zřizovatelské činnosti kraje. Například Petr Svoboda skončí v mostecké Galerii výtvarného umění po 27 letech, Alice Štefančíková v Galerii Bendikta Rejta v Lounech řediteluje od roku 1989. Výběrová řízení nicméně nové osobnosti minimálně v případě Loun, Litoměřic, Teplic a mostecké galerie nepřinesla. Podle Radka Spály přitom účast v nich „nebyla až tak tragická, resp. uchazečů nebylo úplně málo: do výběrového řízení na ředitele Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích a Galerie Benedikta Rejta v Lounech se hlásilo po šesti uchazečích; pro Galerii výtvarného umění v Mostě čtyři uchazeči a pro Regionální muzeum v Teplicích pak dva uchazeči“. Úroveň a kompetence uchazečů odmítl komentovat.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?