Spor o světlo
Josef Ledvina staveniště červenec 2014
Olomouc – Spor o novou podobu osvětlení Horního náměstí v Olomouci bude možná řešit soud. Právní zástupci jednoho z autorů úpravy městského prostranství z let 1995 až 2001, architekta Jana Šépky, pohrozili v dopise starostovi města Martinu Majorovi (ODS) žalobou a návrhem na předběžné opatření v případě, že neupustí od záměru instalovat na něm nová svítidla UrbanStar. Zatímco Šépka v tomto kroku spatřuje narušení svých autorských práv, Major se domnívá, že investor (tj. město) má právo jakýkoli prvek z původního návrhu vyměnit.
Spor o osvětlení Horního náměstí má za sebou již dlouhou a značně spletitou historii. Architekti z dnes již neexistujícího ateliéru HŠH (Hradečný, Šépka, Hájek) pro něj v původním projektu navrhli unikátní svítidla, kterým ovšem zprvu chyběly příslušné certifikace. Ačkoli se je v průběhu rekonstrukce náměstí, jež se protáhla i kvůli povodním v roce 1997, podařilo získat, souhlasili architekti nakonec s kompromisním řešením v podobě designových lamp Thorn. Po jejich instalaci v roce 2001 se nicméně ukázalo, že neposkytují dostatečné osvětlení (což ovšem bylo podle HŠH dáno i tím, že byla dodána oproti projektu svítidla o 60 cm nižší). Situaci se nyní po třinácti letech rozhodl razantně řešit primátor Major konfekčním produktem UrbanStar z katalogu Philips.
Majorův plán se ovšem setkal s odmítavou reakcí ze strany Jana Šépky. Ten v průběhu sporu opakovaně a fundovaně vysvětlil, proč jsou svítidla UrbanStar pro Horní náměstí nevhodná a jak moc by jejich instalace pozměnila tvůrčí záměr autorů. Původní návrh (i kompromis v podobě lamp Thorn) pracuje s nepřímým odraženým světlem, poměrně silný světelný zdroj lamp UrbanStar může být oproti tomu „nepříjemný z hlediska očního kontaktu“. Rovněž prý hrozí oslňovat prostory v prvních patrech objektů na náměstí, čemuž měla právě volba nepřímého světelného zdroje zabránit.
Šépka navrhuje zároveň řešení v podobě realizace HŠH původně navržených a nerealizovaných svítidel a poukazuje na to, že by to bylo pro město výhodné i po stránce finanční (rozpočet počítá pro lampy UrbanStar se 4,3 milionu, lampy s nepřímým osvětlením by podle něj stály do dvou milionů korun). Jedním z argumentů primátora Majora je proti tomu hledisko časové – výroba unikátních svítidel by prý zabrala delší čas, instalace svítidel Philips je proti tomu možná již na sklonku léta.
Proti osazení lamp UrbanStar na horním náměstí se rovněž vyslovili památkáři a na Šépkovu stranu se postavila v otevřených dopisech i řada českých architektů a historiků architektury. Šanci u příležitosti výměny svítidel pod dvaceti letech dotáhnout „původní výjimečný projekt“ tu kupříkladu spatřuje profesor z pražské Akademie výtvarných umění Emil Přikryl. Na závěr dodejme, že rekonstrukce Horního náměstí z dílny HŠH – vybraná u nás dost ojediněle ve zcela regulérní architektonické soutěži – je vysoce hodnocena doma (Grand prix obce architektů) i v zahraničí (Piranesiho cena pro středoevropské architekty). Zvolené řešení v podobě zachování původní pestré textury dlažby dané různými opravami a vysprávkami nakumulovanými v průběhu věků se stalo inspirací i pro další rekonstrukce veřejných prostranství.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?