Slovensko-Česko v Benátkách
Johanka Lomová zprávy prosinec 2012
Bratislava – Slovensko a Českou republika na 55. bienále současného umění v Benátkách, které se koná od června do listopadu 2013, bude reprezentovat společný projekt Petry Feriancové a Zbyňka Baladrána názvaný Stále to isté miesto. Jako kurátor se na něm podílí Marek Pokorný, který měl již v minulosti česko-slovenskou expozici v Benátky jednou na starost (2005). Po organizační stránce výstavu tentokrát zajišťuje Slovenská národní galerie.
Petra Feriancová již několik let shromažďuje materiál vztahující se k městu na laguně. Neuspořádaný soubor se stal základem instalace a jeho utřízení důvodem pro spolupráci se Zbyňkem Baladránem. Přímou konfrontaci archivu s návštěvníky doplní také Baladránovo video, která má být alternativním pohledem na intuitivně sbíraný materiál.
Projekt Stále to isté miesto zvítězil v otevřeném výběrovém řízení. Komise složená z českých i slovenských zástupců vybírala z 20 přihlášených návrhů. Do nejužšího výběru se dostali celkem čtyři uchazeči: Vedle vítězné instalace se jednalo o osobní archiv Milana Adamčiaka (kurátor Michal Murin), Múzeum Otisa Lauberta (kurátor Juraj Čarný) a v neposlední řadě projekt Jaroslava Vargy nazvaný Knižnica (kurátorka Mira Keratová). Zatímco Adamčiak a Laubert patří dnes již ke klasikům konceptuálních přístupů 70. let, Jaroslav Varga i dvojice Petra Feriancová – Zbyněk Baladrán jsou zástupci mladší generace.
Výběr Feriancové a Baladrána byl jednomyslný. Dalším tématicky zajímavým projektům komise vyčítala nevhodnou formu prezentace, nejednoznačné etické vyznění nebo překombinovanost. „Stále to isté miesto bylo nejčistší a s nejjasnější koncepcí,“ říká jeden z členů komise Václav Magid. „Česko-slovenskost nebyla významným kritériem pro rozhodování, brali jsme ji spíše jako bonus,“ dodává.
Překročení hranice a narušení praxe národní reprezentace je šťastným tahem. Česko-slovenskému pavilonu dodává na aktuálnosti. V kontextu Giardini se v příštím roce chystá hned několik odchylek od klasického pojetí národních prezentací. Za všechny uveďme německý pavilon, který se přemístí do budovy pavilonu francouzského (a obráceně). Navíc, kurátorka Susanne Gaensheimer vybrala čtyři „neněmecké“ autory. Německo tak bude reprezentovat jeden z neslavnějších umělců světa Aj Wej-wej, Francouz usazený v Berlíně Romuald Karmakarov, Santu Mofokeng původem z Jihoafrické republiky a Ind Dayanit Singh. Podobně také Francouzi (kurátorka Christine Macel) nabídli svůj prostor umělci narozenému mimo zemi Galského kohouta; Anri Salova pochází z Albánie.
Národní galerie v Praze a Slovenská národní galerie se v přípravě bienále střídají. Naposledy v Česko-slovenském pavilonu vystavoval Dominik Lang, o dva roky dřívě Roman Ondák. Kurátorem hlavní výstavu 55. bienále bude Massimiliano Gioni (*1973), jenž má s výstavami tohoto typu bohaté zkušenosti. Namátkou zmiňme kurátorský podíl na Manifestě (2004) a Berlínském bienále (2006).
Zachránkyně malby
Johanka Lomová zahraničí září 2018
U příležitosti svých šedesátých narozenin je Jutta Koether představena retrospektivní výstavou v mnichovském muzeu Brandhorst. Z bohatého spektra přístupů, které autorka od konce 80. let využívá, je zde k vidění především malba.
Ztracené sebevědomí
Johanka Lomová recenze duben 2018
Zhang Xiaogang a Wang Guangyi v GHMP / Výstavu čínských malířů v Galerii hlavního města Prahy by šlo jednoduše vztáhnout k aktuální politické situaci a vystavení prací Zhang Xioganga a Wang Guangyie chápat jako výsledek specifické formy česko-čínských zahraničních...
Psaní dějin uměním
Johanka Lomová výstava prosinec 2017
O kosmos hino kalo v Brně / Moravská galerie v Brně připravila v českém kontextu výjimečnou výstavu. Ve spolupráci s Muzeem romské kultury ukazuje, jak vypadá umění, které reflektuje existenci romské menšiny. Divák je zde konfrontován s množstvím děl vztahujících se k...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?