Retro terno
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění květen 2017
Jééé, podívej, tohle jsme měli doma! Nadšené zvolání návštěvníků retro výstav je pro jejich pořadatele potvrzením, že záměr se zdařil. Co víc si přát, než aby do muzea a zejména do muzea umění přicházelo víc a jiných lidí, než obvykle přichází? Třeba přijdou příště znovu i na náročnější projekt. Retro výstavy jsou prostě terno. Uspořádat je není nijak extrémně náročné ani drahé. Případná výzva, aby lidé muzeu věnovali či zapůjčili šaty nebo domácí spotřebiče z druhé poloviny 20. století, navíc upevňuje žádoucí osobní vazby mezi muzeem a veřejností. Stejné odměny se dočkají i výstavní či knižní projekty, které nestavějí jen na schopnosti starých věcí probouzet zvláště živé osobní vzpomínky, ale zabývají se jimi náročnějším způsobem – jako dějinami průmyslového, oděvního a grafického designu. Jako přidanou hodnotu k emocionální nostalgii nabízejí návštěvníkům a čtenářům hlubší a širší poznání dobového kontextu.
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?