Ředitel Met pod tlakem rezignoval
Josef Ledvina zprávy duben 2017
New York – Na konci února skončil ve funkci po osmi letech ředitel Metropolitního muzea v New Yorku Thomas Campbell. Jeho rezignaci předcházely množící se zprávy o nespokojenosti mezi zaměstnanci i členy správní rady. Muzeum se pod Campbellovým vedením dostalo do finančních potíží, hrozící schodek ve ve výši 40 milionů řešilo už loni rozpočtovými škrty a propouštěním.
Campbell zůstane v Metropolitním muzeu ještě do letošního června, kdy končí fiskální rok. V přechodném období bude výkoným ředitelem dosavadní prezident muzea Daniel H. Weiss. „Nechystáme se nového ředitele jmenovat okamžitě,“ sdělil v dopise adresovaném zaměstnancům a členům správní rady její předseda Daniel Brodsky, „naopak vyhrazujeme si čas na to, abychom rozhodli o potřebám muzea odpovídajícím vedení s rozmyslem a po náležité rozvaze.“ (Prezident má v Met na starosti finanční a administrativní záležitosti, na rozdíl od ředitele není podmínkou výkonu funkce uměleckohistorické vzdělání. Weiss má nicméně vedle titulu MBA. z Yale School of Management vystudované dějiny na John Hopkins University, i proto se objevily spekulace o možnosti, že by se novým ředitelem mohl stát právě on.)
Finanční potíže muzea jsou spojovány s velkorysými plány ředitele Campbella, které souvisely s jeho snahou instituci omladit a v jejím programu nově akcentovat současné a moderní umění. Loni v březnu tak Met otevřelo filiálku v někdejším sídle Whitneyho Muzea navrženém Marcelem Breuerem, které si pronajalo na osm let (s možností prodloužení smlouvy o dalších 5,5 roku). Projekt zvaný Met Breuer inicioval spolumajitel kosmetického gigantu Estée Lauder, mecenáš a sběratel Leonard Lauder, který také muzeu v roce 2013 věnoval 78 kubistických děl ze své sbírky, mezi nimi 33 obrazů od Picassa, 17 od Braque a 14 od Légera. Mimo jiné pro ně mělo být přestavěno a rozšířeno celé křídlo muzejní budovy na páté avenue podle projektu Davida Chipperfielda (ačkoli Lauder odmítá informace některých médií, že by dar byl na jakýkoliv příslib takové stavby vázán). Na stavbu s plánovanými náklady ve výši 600 milionů dolarů, která měla být dokončena v roce 2020 k 150 narozeninám instituce, nakonec ale muzeum nesehnalo peníze a letos v lednu bylo nuceno oznámilo, že se plán odkládá na neurčito.
Nová orientace na moderní a současné umění zároveň vyvolávala nespokojenost mezi některými zaměstnanci muzea. Den po Campbellově rezignaci publikoval časopis Art Newspaper rozhovor s bývalým kurátorem Met Georgem Goldnerem. Nespokojenost uvnitř instituce tu mimo jiné spojil s pocity pracovníků tradičních odděleních, že je jejich práce upozaďována. Připomněl, že vysoce hodnocená renovace expozic islámského umění z roku 2011 stála 50 milionů dolarů, zatímco na expozice moderní a současné má být nyní utraceno 600 milionů. „Soutěžíme tam, kde prostě v New Yorku nemůžeme být nejlepší. Mít velké centrum moderního umění v Met je jako mít centrum italského umění dvacet bloků od Uffizi,“ zpochybnil Goldner navíc smysluplnost této investice v kontextu města, kde co se týče moderního a současného umění již mimořádnými sbírkami, odborným zázemím i tradicí disponují MoMA a Whitney.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?