Proč je Fuxovo Zvěstování jedinečné?
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění říjen 2019
Spor o získání desky s poškozeným obrazem Zvěstování Panně Marii pro Národní galerii v době psaní této poznámky i nadále trvá. Odhlédneme-li od mocenských tahů a taktik různých aktérů, jež však ve skutečnosti celou kauzu utvářejí, zůstává jeho jádrem otázka, zda je neobyčejně vysoká cena deskového obrazu přiměřená, anebo zda je nadsazená – což může zavdávat příčinu k podezření z nelegitimních obchodních praktik. Veřejnost však dosud neměla šanci se dozvědět, čím je obraz tak cenný. Jde přece o kopii a jsme zvyklí, že vysokých cen dosahují jen originály, a to právě proto, že jsou to originály. Vyjádření člena akviziční komise NGP Jana Royta, že kopie obrazů se ve středověku dělaly celkem běžně, věc příliš nevysvětlilo.
Umělci v božišti národa českého
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červen 2022
Dále v tomto čísle najdete recenzi nové stálé expozice Dějiny (české národní) v rekonstruované budově Národního muzea. Tady se chci trochu podrobněji zastavit v ústřední slavnostní prostoře – Panteonu.
Rebelství jako pikantní koketerie
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění červenec 2021
Výstavní událostí roku je v Národní galerii Praha výstava Toyen, pojmenovaná Snící rebelka. Toto slovní spojení ukazuje rebelství malířky jako něco nereálného a snad i nezdařeného, subjektivního a psychologického, každopádně neškodného.
Smutná poznámka o kráse
Milena Bartlová poznámky k (dějinám) umění březen 2020
Výstava Krásné Madony ze Salcburku: Litý kámen kolem 1400 v Anežském klášteře je výstava snů. Vrchovatě naplňuje mé vlastní sny, které jsem měla před čtyřiceti lety. Tehdy jsem se po studiu rozsáhlé české literatury usilovně prokousávala velkou monografií Karl-Heinze...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?