Pritzker pro Bana
Josef Ledvina staveniště duben 2014
Amsterdam – Letošním laureátem Pritzkerovy ceny se stal šestapadesátiletý japonský architekt Shigeru Ban. „To, že jsem obdržel tuto cenu, je pro mě veliká pocta a s tou musím být velmi opatrný. Musím nadále naslouchat lidem, pro které pracuji – u zakázek na soukromé bydlení i ve své práci při nápravě škod po katastrofách. Cenu vnímám jako podporu v tom, abych pokračoval s tím, co již dělám – ne, abych začal dělat něco jiného, ale abych rostl,“ okomentoval své vyznamenání Ban.
Jako snad každý „hvězdný architekt“, také Shigeru Ban realizoval řadu individuálních obydlí pro movitou privátní klientelu, korporátních budov a staveb pro muzejní instituce. Do poslední kategorie spadá především pobočka Centre Pompidou ve francouzském městě Metz s divoce zvlněnou konstrukcí střechy ze smrkových a borových roštů. Banovu zálibu v přírodních matriálech dokládá i jím navržené sídlo švýcarské mediální společnosti Tamedia – hlavní konstrukční prvky sedmipatrové budovy jsou výhradně ze dřeva.
Vedle toho všeho se však Shigeru Ban již dvě desetiletí s nebývalým zápalem věnuje navrhování nouzových příbytků pro obyvatele oblastí postižené přírodními neštěstími i válečnými konflikty. Počátek této větve jeho architektonické práce spadá do roku 1994. V reakci na katastrofální podmínky, v nichž přežívali utečenci během konfliktu ve Rwandě, navrhl nouzové přístřešky z papírových tubusů. Tehdejší vrchní komisař Spojených národů jej najal jako konzultanta. V roce 1995 založil Ban neziskovou organizaci VAN (Voluntary Architects’ Network), s níž od té doby pracoval v řadě oblastí zasažených zemětřeseními, vlnami tsunami nebo hurikány – v Japonsku, Turecku, Indii, Srí Lance, Číně, Haiti, Itálii a na Novém Zélandě.
Právě papírové tubusy představují jeden z architektových typických konstrukčních materiálů. Využil jej i při stavbě „papírového kostela“ pro japonské Kóbe zdevastované zemětřesením v roce 1995. Dočasnost daná použitým materiálem se v tomto případě stala věcí relativní – stavba byla později rozebrána, zrestaurována a v roce 2008 znovu sestavena na Tchaj-wanu. K etickému rozměru Banovy architektonické praxe patří i využívaní materiálů po ruce a z druhé ruky. Tak základy jeho Paper Log Houses pro zmíněné Kóbe tvořily pivní přepravky neplněné pytli s pískem, kontejnery využívané v námořní dopravě mu zas posloužily při realizaci městečka pro lidi postižené zemětřesením a vlnou tsunami v japonské Fukušimě.
Shigeru Ban je již sedmým držitelem nejprestižnější architektonické ceny japonské národnosti. Loňským laureátem byl Toyo Ito. Vedle vysoké prestiže je ocenění spjato s finanční odměnou ve výši sto tisíc amerických dolarů.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?