Pritzker Prize 2016: Alejandro Aravena
Josef Ledvina staveniště únor 2016
Laureátem Pritzkerovy ceny pro rok 2016 se stal osmačtyřicetiletý chilský architekt Alejandro Aravena. „Jen málokdo dostál potřebě praktikovat architekturu jako usilování umělecky rafinované a zároveň se vyrovnat se sociálními a ekonomickými výzvami dneška. Aravena zvládl z prostředí svého rodného Chile obojí, a smysluplně tak rozšířil úlohu architekta,“ zdůvodnila jury své rozhodnutí v oficiálním prohlášení.
Alejandro Aravena patří, spolu s dvojicí Pezo von Ellrichshausen nebo s předloňským autorem pavilonu Serpentine Smiljanem Radicem k silné, mezinárodně hojně reflektované generaci chilských architektů. Jeho architektonické portfolio zahrnuje vytříbené solitérní rodinné domy, realizace pro komerční subjekty a u pritzkerovce očekávané reprezentativní stavby veřejného charakteru. V poslední kategorii jde především o realizace pro jeho alma mater Universidad Católica de Chile, kde navrhl novou dominantu univerzitního areálu, minimalizující betonovou věž Centra inovací Anacleto Angelini. To, čím se ale na rozdíl od jmenovaných chilských kolegů, jež jsou známi především pro své návrhy exkluzivního individuálního bydlení, Aravena proslavil nejvíce, a co porota také nejvíce vyzdvihla, je jeho usilování na poli sociálního bydlení spojené s „do tankem“ Elemental (nikoli think tankem) založeným v roce 2001.
První realizací, jíž na tomto poli se svými spolupracovníky z Elementalu získal mezinárodní pozornost, byl projekt z roku 2004 řešící nové bydlení pro stovku rodin, které obývaly nelegální slamovou zástavbu v centru severochilského města Inquiqe. Vládní podpora na bydlení ve výši 7500 dolarů zdaleka nedostačovala nákladům na zakoupení pozemku a výstavbu nových domů. Aravena se vyhnul obvyklému řešení spočívajícímu v přesídlení komunity na periferii, a místo toho navrhl základní betonovou kostru komplexu terasových řadových domů vybavených nejnutnějším zázemím, sanitárním zařízením a kuchyní, a jejich dokončení ponechal na samotných obyvatelích. Kromě nezbytné finanční úspory tak zároveň rodinám nechal prostor k tomu, aby svému domovu vtiskly individuální, jejich potřebám a vkusu odpovídající charakter. Výsledkem je nový typ sociálního bydlení oproštěného od obvyklé standardizace a unifikovanosti. Model byl následně využit u půldruhého tisíce dalších domů v Chile a Mexiku. V současnosti je Elemental zaměstnán celkovou proměnou města Constitucion zničeného v roce 2010 zemětřesením a vlnou tsunami. Aravena je také kurátorem letošního 15. architektonického bienále v Benátkách.
Alejandro Aravena se liší od obvyklého profilu laureáta Pritzkerovy ceny nejen orientací na praktickou participaci architekta při řešení sociálních a humanitárních výzev současnosti (osamocen v tom směru však úplně není, například předloňský držitel ocenění Shigeru Ban se systematicky věnuje nouzové dočasné architektuře i v kooperaci s OSN), ale také relativně nízkým věkem čtyřiceti osmi let. Příkře kontrastuje s loňským Otto Freiem, o jehož ocenění rozhodla porota, když mu bylo devadesát let, a který krátce nato, ještě předtím, než bylo jméno laureáta zveřejněno, zemřel. Obecně ale byla dosud „architektonická nobelovka“ udílena spíše starším architektům jako ocenění jejich celoživotní práce.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?