Pritzker in memoriam
Josef Ledvina staveniště duben 2015
Chicago – Laureátem nejprestižnějšího architektonického ocenění Pritzkerovy ceny za rok 2015 se stal Frei Otto. Porota jméno zveřejnila nečekaně, deset dnů před plánovaným termínem. Důvodem byl skon devětaosmdesátiletého německého architekta. Sám Otto se o tom, že mu bylo ocenění uděleno, dověděl na počátku roku. Slavnostní předávací ceremoniál naplánovaný na květen do New World Centre v Miami tak proběhne ve znamení vzpomínek.
„Frei Otto přijal za svou definici architektonické profese, jež zahrnovala činnost výzkumníka, vynálezce, inženýra, stavbaře, učitele, spolupracovníka, environmentalisty, humanisty a tvůrce pamětihodných staveb a prostorů,“ uvádí porota ve svém vyjádření. Zřejmě nejznámější architektovou realizací je komplex sportovišť pro mnichovské Olympijské hry roku 1972 s dynamickými křivkami monumentálního baldachýnového zastřešení, na němž pracoval společně s Güntherem Benischem.
Frei Otto se narodil v Siegmaru poblíž Chemnitzu. Za druhé světové války sloužil jako pilot Luftwaffe a následně strávil dva roky internován ve francouzském zajateckém táboře. Po válce dokončil studium architektury na Technické univerzitě v Berlíně. K jeho zájmům patřilo navrhování kluzáků, na nichž ho fascinovala mechanika membrán vypjatých na lehké kovové kostře, tedy to, co je také s jeho prací nejčastěji spojováno. Člen letošní poroty Richard Rogers zmiňuje Ottovo zaujetí přírodními fenomény, od ptačích lebek přes mýdlové bubliny po pavoučí sítě.
Pro Ottovu architekturu je charakteristická maximální materiálová úspornost a někdy také dočasnost. Jeho kariéra začínala v 50. letech stanovými pavilony pro Spolkové zahradnické výstavy v Kasselu. Západoněmecký pavilon na montrealském Expu 67, na němž spolupracoval s Rolfem Gutbrodem, předznamenával konstrukci mnichovského olympijského stadionu a patřil k jedněm z magnetů výstavy. Pro světovou výstavu v roce 2000 v německém Hannoveru pak navrhl spolu s loňským laureátem Pritzkerovy ceny (a rovněž stoupencem dočasnosti a materiálové úspornosti) Shigeru Banem pavilon japonský.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?