Pražský Canaletto v Londýně
Canalettův obraz z pražské Lobkowiczké sbírky zachycující pohled na řeku Temži je hlavním motivem výstavy Královská řeka (Royal River) v Londýně. U příležitosti oslav šedesátého výročí nástupu královny Alžběty II. na trůn ji připravilo Národní námořní muzeum (National Maritime Museum) v Greenwichi.
Historii Temže i život s ní spojený ilustruje na 350 objektů a mezi nimi pouze 6 významnějších obrazů. „Po staletí hostila tato slavná královská řeka korunovační slavnosti, procesí lodí a další události, které měly upevnit pouto lidí k monarchii a Londýnu jako hlavnímu městu Británie,“ zní motto výstavy, která potrvá do 9. září. Plakáty s Canalettovým obrazem z Prahy jsou k vidění po celém městě. U stanice metra London Bridge dokonce v podobě obřího reklamního poutače, který má na délku 20 metrů. Organizátoři si plátno z Lobkowiczké sbírky nevybrali náhodou, obraz zalitý benátským světlem je považován za jeden z nejkrásnějších pohledů na Londýn.
Není příliš obvyklé, aby se obraz z české sbírky stal hlavní atrakcí výstavy v zahraničí. Jeden z nejdražších Lobkowiczkých obrazů se do sbírek dostal těsně po svém vzniku okolo roku 1750. Kníže Ferdinand Filip jej zakoupil během návštěvy Anglie přímo od malíře, se kterým ho seznámila žena benátského velvyslance. Pohled na katedrálu sv. Pavla není jediným obrazem benátského mistra zakoupeným Ferdinandem Filipem, druhý také zachycuje pohled na řeku, tentokráte však směrem k Westminstru.
Temže je po staletí přímo svázána s královnami. Na konci 15. století Jindřicha VII. uspořádal říční slavnost na počest své manželky Alžběty z Yorku. Tradice se od té doby opakuje. Letošní oslavy jubilea vyvrcholí 3. června slavnostní plavbou královské flotily, která má proběhnout v podobném duchu, jako vidíme na Canalettově obrazu. Ve skutečnosti však na něm není zachycena slavnost královská, ale oslavy nezávislosti města na panovníkovi ( Lord Mayor's Day).
Italský malíř Canaletto se do Anglie přestěhoval v roce 1746 a namaloval zde řadu pohledů na anglická města. V Británii zůstal necelých 10 let. V roce 1755 se vrátil zpět do Itálie poté, co poptávka po jeho obrazech dramaticky klesla.
Vystavený obraz má pohnutou historii. Za druhé světové války jej ukradli nacisté a ukryli ho v solném dole v Rakousku. Zde ho na konci války nalezli američtí vojáci a vrátili původním majitelům. Po roce 1948 byl obraz zestátněn a svěřen do opatrování Středočeské galerie, druhý Canaletto skončil v Národní galerii. V roce 1992 Lobkowiczové získali celou sbírku zpět v rámci restitucí a od roku 2007 jsou oba obrazy součástí výstavy v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Současné vystavení v Londýně je prvním návratem obrazu do Anglie od doby jeho vzniku.
Zachránkyně malby
Johanka Lomová zahraničí září 2018
U příležitosti svých šedesátých narozenin je Jutta Koether představena retrospektivní výstavou v mnichovském muzeu Brandhorst. Z bohatého spektra přístupů, které autorka od konce 80. let využívá, je zde k vidění především malba.
Ztracené sebevědomí
Johanka Lomová recenze duben 2018
Zhang Xiaogang a Wang Guangyi v GHMP / Výstavu čínských malířů v Galerii hlavního města Prahy by šlo jednoduše vztáhnout k aktuální politické situaci a vystavení prací Zhang Xioganga a Wang Guangyie chápat jako výsledek specifické formy česko-čínských zahraničních...
Psaní dějin uměním
Johanka Lomová výstava prosinec 2017
O kosmos hino kalo v Brně / Moravská galerie v Brně připravila v českém kontextu výjimečnou výstavu. Ve spolupráci s Muzeem romské kultury ukazuje, jak vypadá umění, které reflektuje existenci romské menšiny. Divák je zde konfrontován s množstvím děl vztahujících se k...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?