Podzim v paláci
Jen Kratochvil recenze prosinec 2018
Dvě výstavy v GHMP / Předmluva Romana Štětiny představuje mnohovrstevnatý vhled do autorova dlouhodobého zájmu o konstitutivní charakteristiky verbálního projevu mediovaného rozhlasovým vysíláním. V době digitální komunikace působí představa rozhlasu archaickým dojmem, přesto je jeho relevance coby předstupně současných podmínek posthumanismu zásadní. Bez větší nadsázky můžeme tvrdit, že tranzistorové rádio svého času plnilo podobnou funkci jako dnes smart phone. Štětina se přitom nesnaží o srovnání na časové ose, ale upíná pozornost na dávno minulé. Makro reprodukce textilních pokrývek reproduktorů rozhlasových přijímačů působí pro nejmladší generaci jako abstraktní tapiserie, podobně jako tapety pokrývající stěny historických sálů Collorado-Mansfeldského paláce, do kterých jsou zasazené. Jejich ukotvení v minulosti navíc posiluje černobílá tonalita reprodukcí. Štětina rozehrává etymologickou hru souvislostí mezi slovy text a textil, kdy přirovnává drobné nedokonalosti ve změti přediva k chybám v mluveném slově, což je další téma, které jeho praxí dlouhodobě prochází. K tomu přispívá důraz na starořecký pojem "centones" a jeho dvojí význam: jednak pokrývky či oděvu sešitého z útržků látek a zároveň literárního útvaru kombinujícího fragmenty existujících básní klasiků, nejčastěji Homéra nebo Vergilia. Centones je možné přeložit staročeským slovem slátanina, ovšem bez jeho současného pejorativního nádechu. Tisky povrchů reproduktorů na jednoduché textilii byly s pomocí módní návrhářky Mii Jadrné přetvořeny v sérii oděvů, které na sebe v průběhu výstavy oblékají dva performeři a následně v nich vstupují do verbální interakce s diváky. V monumentálním tanečním sále paláce pak Štětina přistupuje ke své ověřené strategii vytváření objektů inspirovaných historickými rozhlasovými studii a dobarvuje ji zvukovou instalací, která ohledává hranice mezi dechem a hlasem.
NIKOLA IVANOV
Jen Kratochvil portfolio prosinec 2022
Ve dvou je větší sranda…
Rezonující povrchy hlazené pohledem
Jen Kratochvil recenze zima 2019
Polansky Gallery prochází jakýmsi zvenčí obtížně uchopitelným organickým procesem konstantního rozpínání a stahů. Jedna z nejvýraznějších pražských soukromých galerií zahájila svůj program širokým rozkročením napříč médii, generacemi a zájmy zastupovaných umělců.
Institucionální prorůstání
Jen Kratochvil recenze červenec 2020
Pokud vedete rozhovor s profesionály z oblasti současného umění v zemích jak na východ, tak i západ od našich hranic, jako pevný referenční bod jim nejčastěji rychle vytane vzpomínka na nějakou výstavu nebo projekt z Futury. Centrum současného umění Futura se pod vedením...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?