Pod lampou největší tma. Chybějící příběh německé „avantgardy“ v českých zemích
Lenka Kerdová téma červen 2023
Co vše stojí v pozadí slavného příběhu československé avantgardy a které linky a motivy v ní, možná i záměrně, chybějí? Následující sonda do probíhajícího výzkumu česko-německých vazeb na meziválečné umělecké scéně připomene několik pozapomenutých momentů z historie dada, které otevírají příležitost ke kritičtějšímu pohledu na československou avantgardu.
J. Heartfield: „Der friedfertige Raubfisch“ (Mírumilovná dravá ryba), 1937, fotomontáž, negativ Muzeum města Brna
Hans Richter: Portrét Waltera Sernera, 1917, Kunsthaus Curych, Sbírka grafiky a kresby, © Estate of Hans Richter
Hannah Höch a Raoul Hausmann: bez názvu (dvojportrét), fotografie, 1919, Archiv Berlinské galerie
Raoul Hausmann a Richard Huelsenbeck v Praze v březnu 1920 (Hausmann v nových ponožkách), pohlednice zaslaná Hanně Höch z pražského dada turné, Archiv Berlinské galerie
J. Heartfield, „Adolf – der Übermensch Schluckt Gold und redet Blech“ (Adolf – nadčlověk polykající zlato a chrlící cín), fotomontáž, negativ Muzeum města Brna
J. Heartfield: „Das ist das Heil, das sie bringen!“ (To je spása, kterou přinášejí!), 1938, fotomontáž, negativ Muzeum města Brna
J. Heartfield – Bertel Thorvaldsen: „Das Kreuz war noch nicht schwer“ (Kříž ještě nebyl dost těžký), 1933, fotomontáž, negativ Muzeum města Brna. John Heartfield se po válce usadil v NDR a i nadále se stýkal s přáteli v Československu, především Brně. Poprvé zde vystavoval v roce 1964, o dva roky později daroval Muzeu města Brna soubor negativů protiválečných fotomontáží z let 1924 až 1960. Představila je roku 1967 výstava v barokní kapli na Špilberku, v níž byli v roce 1939 drženi brněnští intelektuálové, během druhé světové války pak sloužila jako památník padlým německým vojákům a po válce zde vznikla expozice připomínající válečné oběti.
Ruský imperialismus, Byzanc a vizuální kultura (1830-2020)
Ivan Foletti téma červen 2022
V červnu 2020 byl nedaleko Moskvy vysvěcen chrám Kristova vzkříšení, hlavní kostel ozbrojených sil Ruské federace, který byl dokončen 9. května téhož roku a byl hmatatelnou součástí oslav 75. výročí vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem.
Neurovědy a estetika zdola
Tereza Hadravová téma červenec 2021
Jedním z přístupů, jak uchopit naše vnímání umění, který se v posledních letech stále více prosazuje, je spojení neurověd a estetiky.
Kontext
Jakub Stejskal téma zima 2019
Vsazování do kontextu je hlavní interpretační nástroj dějin umění. Má nám osvětlit nejen důvody vzhledu uměleckých děl, ale zároveň také přispět k hlubšímu pochopení kultury, jíž byla tato díla součástí. Možnost takového pochopení stojí na předpokladu, že mezi...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?