Ornament není zločin
Hana Rousová knižní recenze září 2012
Adolf Loos v roce 1910 prohlásil, že ornament je zločin. Rafani o sto let později tvrdí, že umění je ornamentem společnosti. Proč zrovna ornamentem? Odpověď zní: „Nehraje žádnou přímou úlohu při správě společnosti a není motorem revolučních změn.“ Loos ornament společensky degradoval a Rafani, pokud zůstaneme v našem kulturním teritoriu, s jeho pomocí provokativně vzali umění to, co se od něj dnes obvykle požaduje především – aktivní společenskou funkci. Je tedy možné, že by přesto mohl mít ornament nějaký revoluční potenciál, ať už je jeho „hlasitost“ jakákoli? A co to vlastně ornament je?
Do soukromí Ladislava Zívra
Hana Rousová knižní recenze listopad 2011
Deník si dneska píše jen málokdo. Jeho smyslem je přísně střežená intimita, sdělení výhradně určené jedinému čtenáři – sobě. Za jeho současnou variantu bychom mohli považovat sociální sítě, kdyby jejich smysl nebyl právě opačný, tedy programové zveřejňování
Ztracený fenomén Bartovský
Hana Rousová profil únor 2013
Kde se vzala potřeba považovat každý příznak tvorby Václava Bartovského, byť jen efemérní, za důkaz příslušnosti k dějinám moderního umění? Je třeba ji vůbec prokazovat? To je jedna z otázek, které si klademe začátkem 21. století.
Horizonty Petra Wittlicha
Hana Rousová knižní recenze říjen 2010
Petr Wittlich je celebritou českého dějepisu umění. Skutečnou, ne ve zdevalvované, zkarikované podobě, jak se s tímto označením setkáváme dnes a denně v médiích. Je celebritou v původním slova smyslu: latinské slovo „celebratus“ znamená „slavený“. Oslavovat někoho...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?