Obnovený Mír
Josef Ledvina staveniště říjen 2016
Bratislava – Nanesením druhé vrstvy barvy se v září uzavřel příběh záchrany nástěnné malby na boku jednoho z dvanáctipatrových panelových domů bratislavské sídliště Petržalka. Takových maleb plnících dekorativní funkci a zároveň usnadňujících orientaci tu původně bylo sedm. Po roce 2000 však začaly postupně mizet pod zateplovacím obkladem. Malba Mír od malíře Josefa Porubčina přišla na řadu jako poslední. Díky iniciativě rodilého Petržalčana, nedostudovaného architekta, dostudovaného fotografa a autora průvodce sídlištěm Martina Kleibla byla ale pod Porubčinovým dohledem znovu pokryla zateplenou fasádu.
Obří malby kryjící boky panelových domů bratislavského sídliště zbudovaného mezi lety 1973 a 1990 byly jedním z produktů zákona vyčleňujícího před rokem 1989 0,5 až 2 procenta z investičních nákladů stavby na její uměleckou výzdobu. Na rozdíl od v sídlištním exteriéru běžných soch, fontán a mozaikových obkladů, bychom k nim v celém prostoru někdejšího Československa marně hledali obdobu. Obnova malby vyšla celkem 5500 euro a financována byla internetovou sbírkou, Slovenskou národní galerii, Bratislavským krajem, a Nadací Tatrabanky. Práce realizoval tým horolezce Stano Martona, který pracoval také na původní malbě v roce 1985.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?