Nové světlo ze švédska
Adam Štech staveniště březen 2008
Švédský design byl, je a nejspíše též vždy bude jedním z nejvýraznějších fenoménů v oboru. Jeho teplý, příjemný, ale zároveň jednoduchý a čistý charakter jako by byl přesným opakem drsné, hluboké a tajemné severské přírody. Přírodní materiály, jako je dřevo nebo sklo, byly vždy přizpůsobeny k pohodlnému životu a snadné uživatelnosti. Drsná příroda se pod rukama designérů přetavila v humánní a morálně čisté předměty.
Jedním z posledních projevů švédského designu je nová společnost Wästberg. Ta se spojila s designéry několika národností a minulý měsíc na týdnu designu ve Stockholmu představila kolekci zatím pouze čtyř stolních lamp w08. Každý z designérů přistoupil k tvorbě klasické stolní lampy jinak. Světlo francouzského tvůrce Jeana-Marieho Massauda bylo zredukováno pouze na jakýsi bičík končící pohyblivým kloubem, který je upevněn v kubickém zeleném podstavci. Stockholmské designérské studio Claesson Koivisto Rune zase vytvořilo lampu ve svém charakteristickém minimalistickém stylu. Podobně, velmi elegantně zhmotnil svou vizi i britský designér James Irwin. Kruhový podstavec je se stejně tvarově řešeným osvětlením spojen jen tenkou zalamující se linií držáku. To vše ve sněhově bílé barvě.
Asi nejlépe se však s charakterem švédského designu vypořádala Irwinova krajanka Ilse Crawfordová. Ta se loni ukázala zejména při návrhu interiérů restaurace v Grand hotelu, shodou okolností též ve Stockholmu. To, že byla oslovena i značkou Wästberg, tedy asi nebyla náhoda. Jak ve svých interiérech, tak v nové stolní lampě w08 Crawfordová vystihuje příjemný a ničím nerušený pocit švédského domova. Samo dřevěné ohebné rameno lampy kontrastuje s bílým porcelánovým stínidlem a červeným kabelem. Autorka se nesnaží o zřetelné tvarové inovace či minimalismus, jak to předvádějí její kolegové. Velice úspěšně však vystihuje celkovou atmosféru švédského designu.
Nová atmosféra
Adam Štech design červen 2008
Milánský veletrh designu / Návraty k dekorativnímu umění let padesátých a sedmdesátých nebo k původním řemeslným technikám, fascinující rozsáhlé instalace, neustálé přibližování designu a volného umění i ekologická řešení v průmyslovém designu – to jsou...
Galerie Nilufar
Adam Štech názor červen 2008
V rámci letošního milánského veletrhu designu své brány otevřela i kultovní galerie Nilufar, která stojí v samém srdci města na via della Spiga, ulici, která je jedním z nejrušnějších center oděvního designu na světě. Až se vám podaří prodrat se přes davy elegantních...
Christopher Dresser, designérský vizionář
Adam Štech design květen 2008
Jeho tvorba by se dala s nadsázkou popsat jako Bauhaus v letech historismu a secese. Christopher Dresser patří k nejzásadnějším postavám průmyslového designu. Jeho retrospektivní výstavu nyní můžeme navštívit v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Nabízí se nám jedinečná...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?