Nová, větší a flexibilnější Tate Modern
Josef Ledvina zprávy červenec 2016
Londýn – Nová přístavba Tate Modern za 260 milionů liber od švýcarských architektů Jacquese Herzoga a Pierra de Meurona se v polovině června otevřela veřejnosti. Výstavní plochy londýnského muzea současného umění rozšířila o 60 procent a navíc je z ní pěkný výhled.
Úplně první vernisáž se v Tate Modern uskutečnila před šestnácti lety a zúčastnila se jí i královna Alžběta II. Zchátralou budovu někdejší elektrárny z 50. let na jižním břehu Temže přestavěli v sídlo veřejného muzea současného umění rovněž Švýcaři Herzog a De Meuron. Ti tehdy byli spíše méně známí, rozhodně ve srovnání s dalšími účastníky soutěž, mezi nimiž byla i taková hvězdná jména, jako jsou Rem Koolhaas nebo Renzo Piano, a Southwark byl zanedbaným kusem města. Obojí se změnilo, architekti dostali už v roce 2001 Pritzkerovu cenu a staví dnes rutinně po celém světě. Jižní břeh zastavěli developeři exkluzivními rezidenčními i nerezidenčními budovami. Nakonec z Tate Modern se také mezitím stalo nejnavštěvovanější muzeum současného umění na světě, loni činila návštěvnost 5,7 milionu.
První projekt na rozšíření Tate Modern architekti představili v roce 2007. Už tehdy měl základní formu asymetricky zalamované, směrem vzhůru se zužující věže, její plášť měl být ovšem skleněně transparentní a kovově reflexní. V o dva roky mladší přepracované (a následně realizované verzi projektu) už má stavba svůj zemitě cihelný plášť, který ji zřetelně odlišuje od okolních staveb a pevně ji svazuje s původní Tate. Novostavba pojmenovaná Switch House nabízí vše, co se od muzea současného umění dnes očekává: Sály rozlehlé a flexibilní i menší výstavní prostory pro intimnější setkávání s vystavenými díly, kurátorsky inspirativní unikum představuje trojice okrouhlých podzemních prostor vzniklých z naftových nádrží původní elektrárny. Nakonec nechybí nezbytné spektakulární výhledy na město z vrcholku věže. (Recenzenti se zlomyslným zadostiučiněním rádi upozorňují, že v opačném směru je možné prosklenými stěnami nahlédnout přímo do obývacích pokojů exkluzivních loftů přilehlého rezidenčního areálu Neobankside.)
Inovována byla i vizuální identita muzea. Barevně kódovaný 3D plán Tate Modern propojující novou i starou budovu navrhla legend britského grafického designu Peter Saville. Lze s ním otáčet ve virtuálním prostoru digitálních zařízení a ve statické podobě bude součástí i tištěných materiálů a galerijních upomínkových předmětů. Co se financování týče, získala Tate na stavbu 50 milionů liber ze státního rozpočtu, 7 milionů od města Londýn a jeden milion od zastupitelstva čtvrti Southwark. Zbytek byl hrazen z darů, k plnému pokrytí nákladů chybí galerii dosud 30 milionů liber.
Přesýpání písků v MoMA
Josef Ledvina zahraničí únor 2020
Loni v říjnu se po další z řady expanzí otevřelo Muzeum moderního umění v New Yorku. Výstavní plochy se rozrostly o 30 %, a to především díky tomu, že do sebe muzeum inkorporovalo spodní patra sousedního rezidenčního mrakodrapu od Jeanna Nouvela. Nové prostory pojala MoMa jako...
Trochu psychologie, trošku horor a samozřejmě špína…
Josef Ledvina rozhovor březen 2020
Pohybuje se na rozhraní více světů. Jako současný umělec vystavuje, loni mu vyšla autorská kniha Auta, na přelomu osmdesátých a devadesátých let spoluvytvářel (nejen) vizuální identitu skupiny Bratrstvo. Živí se jako profesionální fotograf, v roce 2017 dostal cenu Czech Grand...
Jan Šerých
Josef Ledvina Tomáš Klička rozhovor září 2024
Jan Šerých je stabilní součástí domácí umělecké scény už více než dvacet let. Jeho zpravidla ručně malované obrazy dlouhodobě spojuje binární černobílá barevnost a redukované geometrické či typografické formy. K nim se v posledních letech přidala práce s nalezeným...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?