Návštěvnost ve světě

Johanka Lomová zprávy květen 2012

Londýn/Praha – V roce 2011 podle časopisu The Art Newspapaper dosáhla návštěvnost galerií a muzeí rekordních čísel. Na prvním místě se, stejně jako o rok dřív, umístil pařížský Louvre. Počet jeho návštěvníků vzrostl z 8,5 na 8,8 milionu. Nárůst zájmu veřejnosti zaznamenalo také Metropolitní muzeum v New Yorku (6 milionů), které v žebříčku předběhlo Britské muzeum v Londýně (5,8 milionu). Metropolitní muzeum slavilo úspěch především díky výstavě modelů návrháře Alexandra McQueena, kterou vidělo přes 661 tisíc osob. V celkovém žebříčku se s denní návštěvností 8 025 lidí umístila na čtvrtém místě. Vyšší denní návštěvnost měly pouze výstava čínské krajinomalby v Tchaj-peji (8 828), poklad kláštera Shoso-in představený v japonské Naře (9 108) a Magický svět holandského modernisty M. C. Eschera v brazilském Riu (9 677).

Trendem současného výstavnictví zůstávají impresionisté. Claude Monet v pařížském Grand Palais přilákal denně 7 600 diváků a celkový počet prodaných lístků dosáhl skoro jednoho milionu. O něco méně populární jsou staří mistři jako Rubens, Rembrandt, Cranach či Goya. Například Rubensovu výstavu v Pradu vidělo v přepočtu 4 214 lidí denně (285 tisíc celkem). Předběhla ho jen Holandská malba 18. století v petrohradské Ermitáži (4 901 denně, 425 tisíc celkem). Pro srovnání uveďme ještě středověké umění. Výstavu Francie okolo roku 1500 v pařížském Grand Palais vidělo 2 546 denně a 214 tisíc osob celkem, o něco méně pak lákal Andrej Rublev v moskevské Treťjakovské galerii (1 884 denně / 149 tisíc celkem).

Velké popularitě se těší putovní prezentace slavných sbírek. Například Prado v Ermitáži (6 649 denně / 530 tisíc celkem) nebo Musée Picasso v Seattlu (5 476 denně / 406 tisíc celkem). Ostatně také dva roky stará výstava vídeňské Albertiny v Národní galerii v Praze Monet – Warhol v roce 2010 trhala tuzemské rekordy s celkovým počtem 50 tisíc návštěvníků. Novou tendencí je rostoucí zájem o současné umění. Výstavy nejslavnějších autorů se návštěvností mohou měřit s přehlídkami impresionistů. Příkladem může být monumentální instalaci Leviathan Anishe Kapoora, kterou v Paříži denně navštívilo úctyhodných 6 960 lidí.

Jedinou českou institucí, která se do seznamu The Art Newspaperu dostala, je pražská Galerie Rudolfinum. Výstava Kontroverze přilákala necelých 30 tisíc návštěvníků (517 denně). Na srovnatelném místě v seznamu nalezneme třeba výstavu maďarské avantgardy v Szépmüvészeti Múzeu v Budapešti (510 denně / 52 tisíc celkem) nebo přehlídku designu v Národním muzeu ve Varšavě (510 denně / 36 tisíc celkem). Srovnání s vídeňskými institucemi by již tak vyrovnané nebylo, například výstavu Der Blaue Raiter v Albertině vidělo 1 665 lidí denně a celkový počet návštěvníků se vyšplhal na necelých 200 tisíc.

Časopis The Art Newspaper publikuje informace o návštěvnosti od roku 1996. Tehdy se do top 10 dostaly výstavy s návštěvností okolo 3 tisíc lidí za den, v letošním průzkumu měly nejúspěšnější výstavy denní návštěvnost přes 7 tisíc lidí. Stále rostoucí čísla ukazují zvyšující se popularitu výtvarného umění. Nepřehlédnutelná je také obliba galerií s volným vstupem (hned tři britská muzea se dostala do první pětky), výstav stojících na hraně volného a užitého umění (McQueen v Metropolitním muzeu) i přehlídek vztahujících se k národní historii (klášter Shoso-in). The Art Newspaper vyhodnotil data o 1500 výstavách od 400 institucí z celého světa.

VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ

Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.

Přihlásit se

Nemáte předplatné? A chcete číst dále?

Získejte
roční předplatné
za 1100 Kč

10 tištěných čísel

365 dní online verze

Členská karta ARTcard

Koupit předplatné