Návštěvnost 2013
Londýn – Časopis Art Newspaper v dubnu zveřejnil přehled nejnavštěvovanějších muzeí a nejpopulárnějších výstav v roce 2013. Výsledky velká překvapení nepřinesly. Na prvních deseti příčkách figurují stejné instituce jako o rok dřív, jen pořadí se v několika případech obměnilo. Stejně jako v roce 2012 i loni proběhla nejpopulárnější výstava v Asii. Namísto přehlídky holandského umění v Tokiu se jí stala výstava čínského starověkého umění v Tajpeji.
Nejpopulárnějším muzeem s 9,3 milionu návštěvníků zůstává pařížský Louvre, a to i přesto, že ho ve srovnání s rokem 2012 navštívilo o 400 tisíc lidí méně. Na dalších místech se umístilo Britské muzeum (6,7 milionu lidí), které si naopak o více než milion návštěvníků polepšilo, a Metropolitní muzeum v New Yorku se stabilní návštěvností 6,2 milionu. Nárůst o 800 tisíc lidí zaznamenala shodně londýnská Národní galerie (6 milionu) a Vatikánská muzea (5,5 milionu návštěvníků), která v tabulce předběhla londýnskou Tate Modern (4,8 milionu návštěvníků, to je o 700 tisíc méně než v roce 2012). V první desítce se již tradičně umístila také Národní galerie ve Washingtonu (4,1 milionu), Center Pompidou (3,8 milionu) a Musée d’Orsay (3,5 milionu lidí), jejichž návštěvnost zůstala nezměněná.
Z institucí nacházejících se mimo Evropu a USA figuruje v první desítce podobně jako v roce 2012 pouze Palácové muzeum v Tajpeji, které zaznamenalo 4,5 milionu návštěvníků (o 100 tisíc více než v roce 2012). Výrazný podíl na celkové návštěvnosti sehrály dvě velké výstavy, která každá přilákala přibližně milion lidí (11 tisíc denně). Dynastie západní Čou a Lingnanská malířská škola se staly také celosvětově nejúspěšnějšími událostmi. Pro srovnání uveďme, že před deseti lety byla podle Art Newspaper nejnavštěvovanější událostí výstava kreseb Leonarda da Vinci v Metropolitním muzeu v New Yorku, kterou vidělo 401 tisíc lidí (6,8 tisíc denně).
Takto vysoký podíl krátkodobých výstav na celkové návštěvnosti muzeí není příliš obvyklý. Například Louvre během loňského roku představil tři zpoplatněné výstavy, které navštívilo „jen“ 782 tisíc lidí. Do londýnské Národní galerie, která je proslulá svým nezájmem o blockbustery, přišlo na krátkodobé výstavy 577 tisíc lidí (z čehož jen 188 tisíc mířilo na výstavy zpoplatněné).
Art Newspaper již tradičně vytváří různé subkategorie poměřující informace o návštěvnosti tematicky blízkých výstav. Z nich je patrná odlišná popularita výtvarného umění napříč staletím. Například nejnavštěvovanější výstavou středověkého umění se v roce 2013 stala Dáma s jednorožcem, která proběhla v japonském hlavním městě a dosáhla celkové návštěvností 214 tisíc lidí (3 tisíce denně). Do první desítky se zároveň vešla i výstava v Židovském muzeu v New Yorku věnovaná rukopisům z Bodleianské knihovny s 26 tisíci návštěvníky (222 denně). Popularita výstav současného umění nebo impresionismu a moderny je několikanásobně vyšší.
Ze zpoplatněných výstav současného umění byla podle denní návštěvnosti nejpopulárnější výstava Jamese Turrella v Guggenheimově muzeu v New Yorku se 473 tisíci návštěvníky (5,6 tisíc denně). V případě starší kategorie se jednalo o dvě výstavy surrealisty Salvadora Dalího. V pařížském Center Pompidou a následně v Muzeu královny Sofie Dalího retrospektivu vidělo celkem 1,5 milionu lidí (7 tisíc denně). Z této kategorie zmiňme ještě výstavu Edvarda Muncha v MoMě, kterou viděl 1 milion lidí (5,5 tisíc denně). V souvislosti s Munchovou výstavou Art Newspaper upozorňuje, že atraktivita samotné výstavy není tím nejdůležitějším. Zásadní roli hraje také město, ve kterém výstava probíhá. Newyorskou výstavu proto srovnává s přehlídkou uspořádanou u příležitosti 150. výročí Munchova narození v jeho rodném Norsku. V Národní galerii v Oslu ji vidělo „jen“ 339 tisíc návštěvníků (2,9 tisíc denně).
Ze středoevropských metropolí si tradičně nejlépe vedla Vídeň. Belveder navštívilo 958 tisíc lidí, což jej umístilo na 64. příčku v přehledů muzeí, a do sbírek Uměleckohistorického muzea zavítalo 779 tisíc lidí (81. pozice). Drážďanská ani mnichovská muzea v první stovce nefigurují.
Vltavská filharmonie zná svého architekta
Irena Lehkoživová zprávy červen 2022
V úterý 17. května byly v pražském Centru architektury a městského plánování vyhlášeny výsledky mezinárodní architektonické soutěže na novou budovu filharmonie poblíž stanice metra Vltavská na levém břehu Vltavy. Ta by tak měla vzniknout do roku 2032 podle návrhu dánského...
Umění na Ukrajině během války
Tomáš Klička zprávy duben 2022
Ruská agrese na Ukrajině ohrožuje vedle lidských životů také památky a má pochopitelně silný dopad i na svět umění. V nebezpečí jsou sbírky a budovy ukrajinských galerií a muzeí a samozřejmě i životy jejich zaměstnanců.
Cena Jindřicha Chalupeckého mění pravidla hry
Noemi Purkrábková zprávy červenec 2021
Tendence ke změně pořádků se v rámci Ceny Jindřicha Chalupeckého objevovaly již delší dobu. Nejsledovanější česká cena pro mladé umělkyně a umělce mladší 35 let, které se doposud každoročně účastnilo pět finalistek a finalistů, z nichž odborná porota vybírala jednu...
VYČERPALI JSTE SVŮJ MĚSÍČNÍ
LIMIT VOLNÝCH ČLÁNKŮ
Máte předplatné? Pak se stačí přihlásit.
Přihlásit seNemáte předplatné? A chcete číst dále?